حمایت اجتماعی|لازمِ مغفول

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

حمایت اجتماعی|لازمِ مغفول

در درس استرس مالی این نکته را عنوان کردیم که حمایت اجتماعی یکی از اصلی ترین راه های مواجهه با استرس و مدیریت استرس است. در این درس قرار است با حمایت اجتماعی بیشتر آشنا شویم. حمایت اجتماعی|لازمِ مغفول زندگی مدرن است. چیزی که با کسب و کارهای کمتر اجتماعی ( از جمله ترید ) از اهمیت و جایگاه آن در سلامت روان غافل مانده ایم. آشنایی با حمایت اجتماعی در مدیریت استرس از این جهت اهمیت دارد که :

بخش عمده­ ای از مطالعات مربوط به حمایت اجتماعی، مربوط به مطالعه چگونکی تاثیر حمایت اجتماعی بر حفاظت از افراد در برابر آثار زیان بار استرس، از زندگی روزمره شده اند.

ما انسان ها در شرایط مختلف نیازمند حمایت های نزدیکان خود هستیم. این حمایت ها می­ توانند به ما کمک کنند تا شرایط بوجود آمده جدید را بهتر دیده و تحلیل کنیم. و همچنین بتوانیم در مقابل این شرایط با قدرت بیشتری ظاهر شویم. این حمایت ها می­ توانند به ما کمک کنند علاوه بر مواجهه مناسب با چالش های مختلف، سلامت جسمی و ذهنی بیشتری هم تجربه کنیم.

 این موضوع که سلامت جسمی و روانی افراد با رابطه اجتماعی محدود به خطر می ­افتد را در ابتدا امیل دورکیم از بزرگان دانش جامعه شناسی مطرح کرد و باعث شد طی چند ­دهه، پژوهشگران زیادی در مورد سلامت جسمی و ذهنی و  چگونگی روابط اجتماعی افراد مطالعه کنند.

امروزه تاثیرات حمایت اجتماعی بر مدیریت استرس و سلامتی برکسی پوشیده نیست. همانطور که در درس تعریف استرس دیدیم استرس مزمن یکی از مواردی است که سلامتی را تهدید می ­کند و موجب بیماری­ های روان­ تنی می­ شود. انسان ها در چالش های مختلف زندگی نیازمند حمایت های دوستان،نزدیکان، و خانواده هستند تا بتوانند باصرف  هزینه کمتری از مشکلاتشان عبور کنند.ما انسان ها نیاز داریم غم­ها و شادی هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم. گاهی نیاز داریم کسی باشد که به حرف های ما گوش بدهد، به او بگوییم عاشق شده ­ایم، یا کنارش شادیمان را فریاد بزنیم. یا گاهی که احساس غمگین بودن و تنهایی می کنیم، بودن فردی که بتواند ما را از این غم دور کند، موهبتی است که باید شکرگزارش باشیم.

ما وقت و انرژی صرف می­ کنیم ، هزینه می­ دهیم، تا این احساسات ( همدلی، درک کردن و درک شدن، کمک کردن و کمک گرفتن) را تجربه کنیم. روابط اجتماعی خود را گسترده ­تر می­ کنیم تا برای انسان های دیگر مهم باشیم و آنها برایمان مهم باشند. این فرآیندها کمک می­کنند تا اجتماع قوی­ تری داشته باشیم و به بقای خود و گونه­ مان کمک کنیم. این فرآیندها همان مفهوم حمایت اجتماعی هستند، که اگر بخواهیم یک تعریف علمی،ساده، جامع و مورد پذیرش اکثریت جامعه پژوهشگران از آن داشته باشیم به تعریف زیر می رسیم.

حمایت اجتماعی به انواع مختلف کمک و مراقبت که شبکه اجتماعی ( خانواده، دوستان، آشنایان و همکاران ) در هنگام نیاز، به فرد ارایه می کنند، گفته می­ شود.+

نظریه حمایت اجتماعی این نگرش را مطرح می‌ کند که ما در رابطه‌ های خود به دنبال به دست آوردن حمایت هستیم. هر رابطه‌ای بخشی از منابع، وقت و انرژی ما را می‌ گیرد؛ اما در عوض، پشتوانه و حمایتی برای ماست تا با اتکا به این حمایت، بیش از پیش بر محیط خود مسلط باشیم.

حمایت اجتماعی را می توان در چهار بخش تقسیم بندی نمود

وقتی در شرایط سخت احساسی، برای لحظاتی دست دوستمان را می گیریم، با او همدلی می کنیم و می گوییم: “نگران نباش این روزها می گذرد” از او حمایت احساسی کرده­ ایم.

وقتی از موضوع برگشت خوردن چک دوستمان خبردار شده ایم و به او کمک مالی می­ کنیم تا از ترس و استرس رهایی یابد، از او حمایت فیزیکی کرده­ ایم.

وقتی دوستمان در تدارک جشن عروسی، در یافتن گروه موزیک مناسب درمانده شده است، با معرفی یک گروه موسیقی خوب از او حمایت اطلاعاتی می کنیم و از دغدغه­ هایش کم می کنیم.

وقتی دوستی داریم که تریدر خوبی است اما چند روز است که در اکثر موارد با فعال شدن حد ضررهایش معاملات را به پایان می ­رساند، روحیه­ اش را از دست داده و خود را احمق خطاب می کند، را به پیاده ­روی دعوت می­ کنیم و به او یادآوری می­ کنیم که این نشانه حماقت او نیست و ما به تجربه می­ دانیم این اتفاق ممکن است برای هر تریدری بیفتد و به اتکای آمار او یک تریدر موفق بوده است، از او حمایت ارزیابی کرده ­ایم.

حمایت اجتماعی راهی برای کمک به سلامت فیزیکی و ذهنی افراد نیز هست. طی یک تحقیق، افرادی که دارای روابط اجتماعی بهتر و قوی تری هستند کمتر جان خود را از دست داده ­اند در مقایسه با افرادی که به نسبت روابط خانوادگی خوبی ندارند یا مجردند ( بدون روابط عاطفی )، دوستان کمتری دارند، و یا افرادی که در هیچ سازمان مردم نهادی فعالیت نکرده اند. این تحقیق و تحقیقات مشابه در سال های بعد بر این مورد تاکید کردند که داشتن روابط دوستانه خوب و محکم می ­تواند مرگ و میر و بیماری­ های مختلف( از جمله بیماری های عفونی، قلبی عروقی، سکته مغزی و حتی سرطان) را دوبرابر هم کاهش بدهند. (+

همه ی ما ” برای برخورد با چالش های زندگی به حمایت اجتماعی نیاز داریم. حمایت اجتماعی نتیجه ­ی ساختن روابط اجتماعی خوب است. یکی از دلایلی که ما انسان­ ها روابط اجتماعی خود را توسعه می ­دهیم و در حفظ آن می­ کوشیم همین است.حتی اگر این کار را کاملاً آگاهانه و برنامه ریزی شده انجام ندهیم، همچنان از حمایت اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای رابطه اجتماعی بهره‌مند می‌ شویم.

به همین علت است که هر بار که بخشی از روابط اجتماعی ما دچار مشکل می‌شود یا از بین می‌رود،  کم یا بیش احساس درماندگی، تنها ماندن و از دست دادن حمایت اجتماعی را تجربه می‌ کنیم. حمایت اجتماعی|لازمِ مغفول ، لازمی که لزوم وجود آن، دیگر نه به تجربه که با آزمایشات و پژوهش ها به اثبات رسیده است.

در درس ­های بعدی به رابطه ی حمایت اجتماعی­ و مدیریت استرس خواهیم پرداخت.

دسته‌ها: حمایت اجتماعی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها