استرس و رابطه آن با ترید

منتشرشده توسط omid_1397 در تاریخ

غریب به اتفاق کسانی که “ترید کردن” را تجربه کرده ­اند، می­ دانند وقتی در فضای واقعی( در مقابل فضای دِمو) تصمیم به ترید کردن می گیریم تنش ها و تکانش های عصبی را تجربه می کنیم. این تنش ها می­ توانند به صورت پاسخ های فیزیکی،روانی و یا رفتاری در ما ظاهر شوند. تعریق بدن، عصبانیت، خستگی و موارد دیگری که می­ توانند نشانه ­هایی از تحت فشار بودن ما به هنگام ترید کردن باشند. در این نوشته استرس و رابطه آن با ترید را مورد بررسی جزئی تری قرار داده ایم.

حضور در فضای کسب و کار و قبول کردن نقش و مسولیت همیشه با فشار روانی همراه است. این فشار روانی در بازارهای مالی به سبب درگیر بودن سرمایه و همچنین ذات این بازارها که همواره با سرعت تغییرات بالایی همراه است؛ با شدت بیشتری تجربه می ­شود. و به اصطلاح استرس آن ما را تحت تاثیر خود قرار می­ دهد. و همانطور که در درس های دیگر این سرفصل مشاهده خواهید نمود، عموما این تاثیرات به صورت تاثیرات منفی در تصمیم ­گیری­ ها نمایان خواهد شد. به همین دلیل در بحث روانشناسی ترید،استرس یکی از مهم­ترین مواردی است که حتما باید آن را درک کرد و راه های مواجهه با آن را فرا گرفت.  در سلسله مطالب ترید و استرس سعی خواهد شد به صورت کامل به رابطه استرس و ترید و مدیریت استرس در ترید پرداخته شود.

استرس

همه ما در گفت­و­گوهای روزانه خود جملات زیر را به کار برده یا شنیده­ایم:

“استرس دارم نتونم امتحانو قبول شم”

“استرس دارم به قطار نرسم”

“استرس دارم کارم رو از دست بدم”

“شروع زندگی مشترک باعث استرس تو زندگیم شده”

“استرس دارم پایان نامم رو به موقع تموم نکنم”

“اومدن بچه تو زندگی استرس ­زاست”

همانطور که می بینید واژه استرس، نقش و جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما پیدا کرده است. و ما به درست یا غلط، برای ابراز بخشی از احساسات خودمان از آن استفاده می­ کنیم.
اما استرس چیست؟ چرا به وجود می­ آید؟ آیا استرس از کیفیت زندگی و عملکرد ما می­ کاهد؟ تاثیر استرس بر شغل و درآمد ما چیست؟ استرس چه تاثیری بر روان ما دارد؟ این سوالات و سوال های زیاد دیگری از این قبیل سال هاست مورد بحث، بررسی، پژوهش و آزمایش مختلف دانشنمندان حوزه ­های مختلف ، به خصوص دانشمندان حوزه ­های روانپزشکی و روانشناسی بوده ­اند. و به شناخت بیشتر استرس منجر شده ­اند. در این درس سعی شده است با نگاهی به منابع معتبر تعریف درست و جامعی از استرس ارایه شود تا به شناخت هر چه بیشتر این مفهوم منجر شود.

تعریف استرس

همانند تمام موارد مربوط به حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نمی­ توان تعریف دقیقی از مفاهیم مربوط به این دو حوزه را ارایه داد. اما با مراجعه به منابع مختلف و معتبر می­­ توان تعاریفی که مورد اجماع بخش بزرگی از دانشمندان این حوزه­ هستند را استنباط و استخراج کرد. سعی شده است با مراجعه به منابع مختلف و اعتبارسنجی آنها به ارایه چهار تعریف از استرس، از منابع معتبر و مورد اجماع اکثریت دانشمندان حوزه روانپزشکی و روانشناسی پرداخته شد.

تعریف استرس از نگاه انجمن روانشناسان آمریکا(APA)

انجمن روانشناسان آمریکا (American Psychologist Association) در وبسایت خود استرس را این­ گونه تعریف می­ کند:
استرس یک پاسخ و عکس العمل طبیعی به فشارهای روزانه است. اما در صورتی که عملکردهای روزمره شما را تحت تاثیر خود قرار دهد، می تواند دردسر ساز باشد. استرس تغییراتی در تمامی سیستم های بدن انسان ایجاد می کند. به طوریکه باعث  تغییر در چگونگی رفتار و احساسات ما می شود. با ایجاد تغییراتی در ذهن و بدن، استرس موجب اختلالاتی در زمینه روانشناسی و فیزیولوژی خواهد شد. استرس با بیمار کردن ذهن و بدنT از کیفیت زندگی انسان می­ کاهد.

تعریف استرس از نگاه هانس سلی (کاشف مفهوم استرس)

هانس سلی دانشمند اهل کانادا، دانشمندی است که برای اولین بار واژه استرس را وارد دنیای روانشناسی و روانپزشکی کرد. هانس سلی را کاشف استرس می دانند. وی از نخستین دانشمندانی است که رابطه‌ی بین استرس و بیماری‌ها را دقیقاً توجیه کرده است.
سلی استرس را اینگونه تعریف می­کند:
استرس پاسخ بدن برای تطبیق با محیط است، اما الزام بد یا غیر ضروری نیست.
لازم به ذکر است که سلی واژه استرس را از دنیای مکانیک به حوزه روانشناسی و روانپزشکی وارد کرد.

تعریف استرس از نگاه ریچارد لازاروس

تعریف استرس از نگاه لازاروس مورد اجماع اکثریت دانشمندان حوزه روانشناسی و روانپزشکی است. و می­ توان این تعریف را به عنوان اصلی ­ترین تعریف استرس در نظر گرفت :

استرس، شرایط یا احساسی است که در آن فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته ها و انتظاراتی که از او وجود دارد فراتر از منابع و امکانات و توانمندی های در اختیار اوست.

با کنار هم قرار دادن چهار تعریف بالا می ­توان نتیجه گرفت: استرس یکی از پاسخ های طبیعی بدن به شرایط سخت یا جدید است. استرس تا یک اندازه مطلوب بدن ما بوده و می­ تواند مثبت باشد. اما بیشتر از یک سطح خاص، که در افراد مختلف متفاوت است، می­ تواند تاثیرات نامطلوب ایجاد کرده و از عملکرد و رضایت فرد در زندگی بکاهد.
برای شناخت بهتر استرس و راه های مواجهه با آن در قدم اول باید تفاوت استرس و اضطراب را بدانیم. در درس بعدی به برررسی تفاوت های این دو مفهوم خواهیم پرداخت.

سرفصل های درس مدیریت استرس در ترید :
1. استرس و رابطه آن با ترید
2. اضطراب یا استرس در ترید کردن
3. علت وجودی استرس
4. علائم و چگونگی اثر استرس
5. استرس، پول و بازارهای مالی


اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهنام محمدی
بهنام محمدی
5 ماه قبل

در معاملاتم گاها با رعایت نکردن حجم معاملات گاهی دچار استرسهایی شدم که تا چند روز دچار سرگیجه ، تهوع، بی حالی، سردرد و شکم درد بودم. به تجربه اگر در معاملات خود دچار استرس شدید شوید، نصف مسیر کال مارجین شدن یا لیکویید شدن یا خطاهای سنگین و جبران ناپذیر را رفته اید.
درک استرس و چگونگی عملکرد آن و مدیریت استرس به کاهش فشارهای روانی و نهایتا سودآوری کمک بسیار بزرگی می کند.