حمایت اجتماعی|سیستم دوستی

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

حمایت اجتماعی|سیستم دوستی

در دو درس سوگیری خدمت به خود و نتیجه گرایی در بازارهای مالی  گفتیم که ما انسان ها در بررسی نتایج تصمیمات خود منطقی عمل نمی کنیم و نقش زیادی برای شانس یا مهارت خودمان قائل می شویم. نهایتا این سوگیری ها باعث می شوند تا نتوانیم به بررسی مسیر منتهی به نتایج بپردازیم. در بازارهای مالی هم این سوگیری ها باعث می می شوند به عنوان تریدر، برای توجیه فعال شدن حد ضررها یا ضررهای سنگین، شانس را دخیل دانسته و برای خوردن حد سودها یا به دست آوردن حد سودهای بزرگ، مهارت خودمان را بیشتر از آنچه که هست در نظر بگیریم.
 در درس حمایت اجتماعی|سیستم دوستی به بررسی این نکته می پردازیم که  آیا خودمان به تنهایی می توانیم در بررسی مسیر و تصمیمات منتهی به نتایج مختلف موفق باشیم یا نه؟ آیا ما می توانیم به تنهایی تمام تصمیماتمان را فارغ از سوگیری ها و تعصبات روی میز قرار دهیم و بررسی کنیم و کیفیت تصمیم را از نتیجه جدا ببینیم یا نه؟

برای بررسی این سوال ها به سراغ آنی دوک رفته ایم و پیشنهاد او در حوزه تصمیم گیری و پوکر را وارد دنیای معامله گری خواهیم کرد. در معرفی این دانشمند پوکر باز گفتیم که آنی، پوکر را از برادرش هاوارد لدرر که او هم قهرمان چندین دوره مسابقات جهانی پوکر است فرا گرفته و حمایت های او را از عوامل اصلی و خوش شانسی های بزرگ خود در این راه می داند.

حمایت اجتماعی|سیستم دوستی

آنی دوک و برادرش هاوارد لدرر

آنی دوک و برادرش هاوارد لدرر ( منبع عکس : + )

آنی می گوید در اوایل راه هر بار که می باختم از بدشانسی ام شکایت می کردم و فریاد بی عدالتی سر می دادم. هاوارد اوایل دوره آموزش آنی واکنشی به شکایت های او نشان نمی دهد اما بعد از مدتی او را با دوستان خود که همگی پوکر بازان حرفه ای هستند آشنا می کند. آن ها میان خودشان یک گروه با نام ” حقیقت جویی ” تشکیل داده اند. آنی در می یابد آنها در این گروه به بررسی وضعیت بازی هر بازیکن و تصمیماتی که در بازی گرفته و موجب برد یا باخت هر کدامشان شده صحبت می کنند. گروه حقیقت جویی همان طور که از نامش پیداست کمک می کند تا اعضای این گروه بتوانند حقیقت و کیفیت  تصمیم ها را در یابند. آن ها در گروه حقیقت جویی به دنبال ارتقای کیفیت تصمیم ها و مسیرهای درست در پوکر هستند.

آیا می توانیم این گروه را به بازارهای مالی هم تعمیم بدهیم؟

ما انسان ها هیچگاه نمی توانیم به تنهایی تمام اشتباهات خود را تشخیص دهیم. چون ذهن همه ی ما دارای محدودیت هایی است که در طول دوره تکامل در ما شکل گرفته اند. ما در بررسی اتفاقات مربوط به خودمان نقاط کور بسیاری داریم. معامله گری و سرمایه گذاری مسیرهایی هستند که به خاطر درگیر کردن مستقیم دارایی ما ( که با انواع سوگیری ها از جمله حس مالکیت مرتبط هستند ) ما را در مسیری قرار می دهند که به راحتی اشتباه می کنیم. بعد از اشتباه هم به علت نتیجه گرا بودن و سوگیری خدمت به خود نمی توانیم به صورت کامل بفهمیم که چه اتفاقی برایمان افتاده است.

در درس حمایت اجتماعی گفتیم : ما انسان ها در شرایط مختلف نیازمند حمایت های نزدیکان خود هستیم. این حمایت ها می توانند به ما کمک کنند تا شرایط بوجود آمده جدید را بهتر دیده و تحلیل کنیم. و همچنین بتوانیم در مقابل این شرایط با قدرت بیشتری ظاهر شویم. این حمایت ها می توانند به ما کمک کنند علاوه بر مواجهه ی مناسب با چالش های مختلف، سلامت جسمی و ذهنی بیشتری هم تجربه کنیم.

در ترید کردن هم از این قضیه مستثنی نیستیم. ما برای موفق شدن، به کمک دیگران نیاز داریم. به عنوان تریدر نیاز داریم کسی به عنوان مربی و دوست یا همراهِ آگاه به موضوع، در کنارمان باشد تا با بررسی مسیرهای منتهی به نتایج، بتوانیم تحلیل درستی از وضعیت خودمان داشته باشیم. در فضای معامله گری، بیشتر از هر مکان و زمان دیگری نیازمند گروه های دوستی و حقیقت جویی  هستیم. ما نیازمند حمایت اجتماعی|سیستم دوستی و رفاقت هایی بر این اساس هستیم. جایی که بتوانیم در مورد بازارها با دیگر دوستانمان صحبت کنیم و گپ بزنیم.

حمایت اجتماعی در قالب سیستم دوستی چگونه عمل می کند؟

در دنیای واقعی گروه ها برای منظورهای مختلفی تشکیل می شوند. با جمعی از دوستانمان جمع می شویم و هر هفته به سالن ورزشی می رویم تا والیبال بازی کنیم، هم حالمان خوب می شود هم به سلامتی خودمان کمک کرده ایم. هدف از جمع شدن با دیگر دوستان کاملا مشخص است؛ حال خوب و سلامتی ( اگر جمعی دارید که وقتی وارد آن جمع می شوید حالتان بهبود نمی یابد و مدام حس های بد را تجربه می کنید، بهتر است برای حضور در آن جمع تجدید نظر کنید.)

پاول جانسون،تحلیل گر مالی مزایای ارزیابی اطلاعات به صورت چند نفره را به خوبی در توضیحات خود نشان داده است. او از دانشجویان می خواهد پیش بینی کنند که در طبقه بندی های مختلف جایزه اسکار چه کسی برنده خواهد شد؟ او پیش بینی ها را جدول بندی کرده و پیش بینی های گروهی را تهیه می کند(نامزدهایی که توسط اکثر افراد در هر دسته انتخاب می شوند). وی هر بار به این نتیجه می رسد که پیش بینی های گروهی از پیش بینی های فردی دقیق تر هستند. به عنوان مثال، در سال 1998 میلادی گروه موفق شده بود یازده نفر از دوازده نفر برنده جایزه اسکار را به صورت دقیق پیش بینی کند؛ در حالی که هر فرد به طور متوسط تنها پنج انتخاب صحیح و بهترین پیش بینی کننده گروه نیز نه انتخاب صحیح داشت. (منبع: کتاب دشواری انتخاب +)

 در دنیای ترید هم ما به این هم گروهی ها نیاز داریم تا ما را به اهدافمان نزدیک کنند. آنی دوک روزهای اول پوکر را یاد آور می شود که او مدام پیش برادرش از شانس بد خود شکایت می کرده تا جایی که برادرش او را از صحبت کردن درباره ی باخت ها منع می کند. او فقط حق داشته بردهای خود را بررسی کند تا در این بازی بهتر شود. هاوارد قطعا با این تصمیم به آنی می فهماند که همیشه بد شانسی عامل باخت، و مهارت عامل برد نیست؛ او باید با بررسی بردها به این نکته پی ببرد. قطعا حمایت اجتماعی هاوارد در دوره ها و اشکال مختلف یکی از دلایل تبدیل شدن آنی به یکی از بهترین پوکربازان تاریخ است.

ما به عنوان تریدر اگر شخص یا گروهی را کنار خودمان داشته باشیم تا بتوانیم بی پرده در مورد معاملاتمان با او حرف بزنیم و به بررسی روند معاملات خود بپردازیم، با گذشت زمان به تریدر و سرمایه گذار  بهتری تبدیل خواهیم شد. این گروه ( ولو بسیار کوچک ) به ما کمک می کند تا تصمیم گیری در معاملات آتی برایمان ساده تر و روشن تر باشد. یک گروه خوب، نسخه ی رشد یافته تری از همان سیستم دوستی (حمایت اجتماعی) است که در مورد آن صحبت کرده ایم.

آنی می نویسد:

مطمئنا حتی با داشتن کمک هم، هیچ یک از ما قادر به غلبه بر تعصبات طبیعی خود در نحوه پردازش اطلاعات نخواهیم بود. اما اگر بتوانیم چند نفر را پیدا کنیم که بخواهند در کنار ما یک گروه حقیقت جویی تشکیل دهند و در انجام کارهای سختِ مرتبط به آن به ما کمک کنند، با پیشرفت هایی که کم کم روی هم انباشته و ترکیب می شوند، اوضاع تغییر می کند. بدین ترتیب در مبارزه با تعصبات موفق تر خواهیم بود. جهان را با دید بی طرفانه تری خواهیم دید و در نتیجه تصمیمات بهتری خواهیم گرفت. انجام این کار به تنهایی خیلی دشوار است.

چه کسی گزارش کار ما را می خواند ؟

یکی از مزایای داشتن همراه و ناظر  در دوران معاملات، پاسخگویی است. با عضویت در گروه ها یا آگاهی از نقش مربی در ترید کردن ، خودمان را در مقابل فرد یا افراد دیگری پاسخگو می بینیم.

تصور کنید شما در گروه و در بررسی معاملات خود به این نتیجه رسیده اید که بعد از تحمل اولین حد ضرر باید از بازار خارج  شوید و دیگر نباید سراغ بازار و جبران ضرر در آن لحظه بروید. هر یک از ما که تجربه معامله گری داشته، می داند که بعد از خوردن حد ضرر ما چه قدر در صدد جبران آن بر می آییم و فعال شدن یک یا چند حد ضرر، در صورت آشنا نبودن با مباحث روانشناسی ترید، می تواند چه آسیب های جبران ناپذیری به سرمایه ما بزند. اگر قرار باشد برای شیوه های معامله گری خود نزد گروهی پاسخگو باشیم، به ما کمک می کند تا تصمیماتمان را طوری بگیریم تا در آن گروه تنبیه یا از آن گروه طرد نشویم. حضور ما در گروه ها ما را به افراد مسئولیت پذیرتری در قبال معاملاتمان تبدیل می کند. در واقع پاسخگویی به دیگران، بهبود وضعیت را برای خود ما به ارمغان می آورد.

گروه ها به ما کمک می کنند تا با برخورداری از کمک در مسیر تصمیم گیری، خطاهایمان را بهتر و بدون هیچ تعصبی بشناسیم. ما در ترید کردن و برای موفق شدن، نیازمند حمایت دوستانی هستیم که بتوانند ما را بدون احساساتِ شخصیِ درگیر در تصمیماتمان ببیند، و مورد نقد و بررسی قرار دهند. ما در روند معامله گری تنها هستیم، اما می توانیم بعد از هر معامله، چه موفق و چه ناموفق، تصمیمات خودمان را در معرض بحث یک گروه حقیقت جویی خوب قرار دهیم تا بدانیم معاملاتمان (فارغ از نتیجه )، چه قدر شانسی و یا چه قدر بر اساس مهارت جلو می روند. در معاملات بعدی قطعا ما دید بهتری نسبت به رفتار متقایل خودمان و بازار خواهیم داشت. حضور دوست، مربی یا گروه های ترید و معامله گری همان حمایت اجتماعی است که به ما کمک می کند تا نهایتا معامله گر بهتری باشیم.

دسته‌ها: حمایت اجتماعی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها