ریچارد تیلر|پدر علم اقتصاد رفتاری

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

( ریچارد تیلر|پدر علم اقتصاد رفتاری در کنار دنیل کانمن + )

شاید  آلن تیلر که به خاطر اختلال در یادگیری  و تنبلی فرزند هشت ساله اش از او نا امید شده بود و برای آموزش انضباط ( و تنبیه )، او را مجبور کرده بود روزی دو صفحه از داستان “تام سایر”  را بنویسد، باورش نمی شد همان پسرک خیال­ پرداز، که هر بار هم به نحوی از زیر بار تمرین در­می رفت، روزی شاخه جدیدی از علم را پایه گذاری خواهد کرد و با ارزش ­ترین جایزه علمی جهان، روزی نام خانوادگی تیلر را یدک خواهد کشید.

ریچارد تیلر|پدر علم اقتصاد رفتاری

ریچارد تیلر|پدر علم اقتصاد رفتاری ، در سال 1945 در آمریکا بدنیا آمد. تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه را به فرا گرفتن اقتصاد پرداخت. و با  دکترای اقتصاد از دانشگاه روچستر فارغ التحصیل شد.

تالر در سال های ابتدایی به مطالعه اقتصاد ریاضی پرداخت و نهایتا آنگونه که خود می گوید به این نتیجه رسید که نمی تواند در این حوزه به یک نظریه پرداز تبدیل شود. با تحمل تنگ دستی روزهای بعد از دانشگاه و امتحان کردن چند شغل متفاوت به دانشگاه روچستر بازگشت تا با تدریس در آن بتواند هزینه های جاری خود را پوشش دهد. همانجا بود که کم کم به مفهوم جدیدی در مرز روانشناسی و اقتصاد علاقه مند شد.

تالر کم کم نقدهایی بر پیش فرض هایی که اساس رفتارهای اقتصادی مردم را تصمیم ­های عقلانی می دانند وارد کرد. ریچارد تیلر در سال 1980 مقاله ­ای با عنوان “پیش به سوی یک تئوری مثبت درباره انتخاب مصرف کنندگان” پایه­ های اقتصاد رفتاری را بنا نهاد. دنیل کانمن، دوست و همکارش این مقاله را “متن بنیانگذار اقتصاد رفتاری” نامیده است. (+)

تالر معتقد است برخلاف پیش فرض‌هایی که اساس رفتارهای اقتصادی مردم را تصمیم‌های عقلانی بر اساس منفعت فردی می‌داند،  مردم تحت تاثیر کمبود آگاهی و اطلاعات، ناتوانی در کنترل رفتارهای شخصی و همچنین ملاحظات اجتماعی، تصمیم می گیرند.

اگر مدرسه ترید را دنبال کنید متوجه خواهید شد، ما برای بررسی سوگیری­ های شناختی و تصمیم گیری در بحث روانشناسی ترید بارها به سراغ ریچارد تیلر|پدر علم اقتصاد رفتاری ، رفته ­ایم و در آینده هم کتاب ها، مصاحبه­ ها و مقالات ایشان کمک بزرگی در توضیح مفاهیم حوزه روانشناسی ترید خواهند بود.

 این دانشمند برجسته عضو آکادمی ملی علوم، آکادمی هنر و علوم و نیز عضو انجمن مالی آمریکا و انجمن اقتصاد سنجی است و در سال 2015 به عنوان رئیس انجمن اقتصادی آمریکا هم انتخاب شد.(+)

تالر به دنبال این است تا بفهمد، ویژگی های انسانی چگونه بر تصمیمات اقتصادی فردی حاکم است و چه تأثیری بر کل بازارها دارد؟ از دهه 1980، ریچارد تالر تصمیم گیری های اقتصادی را با کمک نظریه­ های روانشناسی ترکیب و تحلیل کرده است.

او به سه عامل روان‌شناختی توجه ویژه‌ای داشته است: گرایش به عدم رفتار کاملا منطقی ،مفهوم انصاف در رفتارها و تصمیم گیری های ما و خویشتن داری.

یافته های او تأثیر عمیقی بر تحقیقات اقتصادی و همینطور  زمینه سیاست گذاری هم داشته است. پروفسور تیلر در بریتانیا به دولت دیوید کامرون نحست وزیر سابق این کشور کمک کرد تا واحدی را به نام ” واحد بینش رفتاری ” راه اندازی کند که به ” واحد سُقُلمه (تلنگر) ” معروف شد. این واحد در سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد تا راه هایی ابتکاری برای تغییر رفتار مردم پیدا کند. (+)

ریچارد تیلر نهایتا در سال 2017 به خاطر زحمات ارزشمندنش در توسعه و بسط مفاهیم اقتصاد رفتاری و تصمیم گیری، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد.

کمیته نوبل در معرفی تالر نظرات خود را در مورد او اینگونه بیان می کند.: سُقُلمه (تلنگر) اصطلاحی که ریچارد تیلر آن را در حوزه سیاست و اقتصاد، به کار برده است کرده است، ممکن است به مردم کمک کند تا کنترل بیشتری بر تصمیم های خود داشته باشند. ( عنوان سقلمه بعدها عنوان یکی از مهمترین کتاب های ریچارد تیلر را به خود اختصاص داد +++ )

( پر استرومبرگ، یکی از داوران کمیته نوبل می‌گوید: کارهای پروفسور تیلر نشان داده که روان شناسی انسان چگونه بر تصمیم‌های اقتصادی او تاثیر می‌گذارد: “یافته‌های ریچارد تیلر الهام بخش بسیاری از پژوهشگران دیگر شده تا پا جای پای او بگذارند و همچنین راه را برای شاخه‌ای جدیدی در اقتصاد باز کرده است که ما به نام اقتصاد رفتاری می‌شناسیم.”) (+)

ریچارد تیلر|پدر علم اقتصاد رفتاری ، پس از بردن جایزه یک میلیون دلاری نوبل، قول داد آن را به “غیرمنطقی‌ترین شکل ممکن” خرج کند.



اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها