سادگی ظاهری، پیچیدگی درونی | ورشکستگی روانی در بازارهای مالی(3)

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

سادگی ظاهری، پیچیدگی درونی | ورشکستگی روانی در بازارهای مالی(3)

نخستین برخوردهای معامله گران با بازارهای مالی، یک تصویر بسیار بسیار ساده شده است. تصویری که به آن ها می گوید کافی ست بدانید یکی از دو گزینه ی سل یا بای را بزنید، و با پنجاه درصد شانس و صدالبته هوش شما که از دیگران بیشتر است، منتظر بمانید تا پول ها به سمت شما روانه شوند. اما بازارهای مالی به همین سادگی هم نیستند و از الگوی سادگی ظاهری، پیچیدگی درونی تبعیت می کنند.

توصیه مهم مدرسه ترید
پیش نیاز درک کامل این درس، مطالعه ی درس : روانشناسی ترید | سرمایه گذاری روی ذهن می باشد. لطفا اگر درس مذکور را مطالعه ننموده اید، همینجا متوقف شوید و پس از مطالعه ی درس یاد شده، به ادامه ی این درس بپردازید.

کمی که در بازار جلوتر می روید، کم کم متوجه می شوید که گویا اتفاقات دیگری نیز در جریان است که شما از آن بی خبرید، ذهن ساده ساز انسان که در طی تمام سالیان تکامل به کمک او آمده و او را اشرف مخلوقات نیز معرفی کرده است، بار دیگر به یاری آن شخص می آید و مدام او را در دام های بازار به دردسر می اندازد. و به قول آن جمله‌ی معروف در درس سرمایه گذاری روی ذهن، معامله گر مدام از خودش می پرسد : اگر انقدر ساده است، چرا نمی شود؟

برخورد جامعه‌ی تریدرهای غیرحرفه ای با مساله معامله گری، چیزی از جنس برخورد انسان نخستین با بدن است. انسان نخستین بدن را شیئی در نظر می گرفت که یک ورودی برای غذا و دو خروجی برای دفع ضایعات دارد. ساده سازی مسائل تا این حد، نه تنها جذاب نیست، که حاصل بی دانشی عمیق نیز هست. ( یک توضیح مهم : مسالهء غیر حرفه ای بودن فارغ از زمان است، یعنی ممکن است معامله گری سال ها معامله کرده باشد ولی کماکان غیر حرفه ای به حساب بیاید ).

الیف شافاک + نویسندهء کتاب معروف ملت عشق، در کتاب دیگرش که فرزانگی در عصر تفرقه + نام دارد، جمله ی بسیار ارزشمندی دارد که می گوید :

مساله‌ی تاکید صرف بر روی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و سایر تحلیل ها و استراتژی ها نیز چیزی از همین جنس است. چون نمی توانیم بفهمیم، پس تا حد نابود کردن آن مساله، ساده اش می کنیم! و هر معامله گری هم گفت مثلا در طول مسیر آسیب دیدم، یا خسته ام، یا هر حسی که گفت، فقط به او می گوییم قوی باش و ادامه بده! بزرگان این بازار تا حد مرگ در این بازار به پیش رفته اند. آن ها حتی فرش زیر پایشان را نیز در این راه فروخته اند. پس تو نیز باید چنین کنی.

در انتها این توضیح را نیز اضافه کنیم که : سادگی و فهم صحیح آن، ارزشمند است. اما سادگی ای که از دل دانش بیرون آمده باشد، نه سادگیِ بیرون آمده از دل جهل و نادانی.

اگر قصدتان تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای در بازارهای مالی ست، واقعا گریزی از شناختن صحیح بازار وجود ندارد. درک روانشناسی ترید، درک هیجانات، و پذیرش اینکه ما انسان هستیم و صرفا با فشار و شعار، نمی توانیم موفق بشیوم، ما را در مسیر تریدر شدن بسیار کمک می کنند. ما به فهم بازارهای مالی نیازمندیم. و این فهم از راه شناخت خودمان و روانمان که در هر شخص نیز منحصر بفرد است حاصل می شود.


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها