اضطراب یا استرس در ترید کردن

منتشرشده توسط omid_1397 در تاریخ

در درس قبلی به تعریف استرس پرداختیم. اما ما در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی  برای کامل کردن تعریف یک مفهوم، نیاز داریم مفاهیم نزدیک به آن را هم بررسی کنیم. تا در مرحله اول بتوانیم آن­ها را از هم تشخیص دهیم و در مرحله دوم بتوانیم با آنها مواجهه و یا مقابله کنیم. در مطالعه ی استرس معمولا به یک مفهوم نزدیک به آن می­ رسیم که گاها با استرس اشتباه گرفته می ­شود. مفهومی به نام اضطراب . ما در این درس به بررسی مفهوم اضطراب و تفاوت های این مفهوم با استرس خواهیم پرداخت. در پایان این درس انتظار داریم همراهانمان، تفاوت میان اضطراب یا استرس در ترید کردن را تشخیص دهند.

تفاوت استرس و اضطراب

استرس و اضطراب گاها به جای یکدیگر به کار می ­روند. اما می­ توان گفت یک تفاوت بسیار ظریف میان این دو وجود دارد. با اینکه هر دو، پاسخ های احساسی بدن ما محسوب می­ شوند. اما معمولا، استرس از طریق محرک های خارجی ایجاد می ­گردد. این محرک ها می­ توانند کوتاه مدت(مانند زمان محدود برای انجام پروژه­ های دانشجویی یا پروژه­ های کاری) باشند. یا بلند مدت( مانند تبعیض،بیماری مزمن و ناتوانی در کارکردن). اما می­ توان اضطراب را این گونه تعریف کرد:

اضطراب : نگرانی مداوم و بیش از اندازه، حتی در غیاب مواردی که باعث ایجاد استرس می­ شوند.

 وقتی درگیر استرس هستیم، معمولا می­ دانیم منشا استرس چیست. با از بین رفتن منشا استرس، یا اصطلاحا استرسور (stressor) استرس ما هم فروکش می ­کند. اما وقتی دچار اضطراب هستیم، دلشوره ­ای را تجربه می­ کنیم که نمی­ توانیم علت آن را برای شخص دیگری توضیح دهیم. ما در مورد شرایطی که وجود خارجی ندارد دچار دلشوره می­ شویم.  

وقتی دچار اضطراب هستیم، دلشوره¬ای را تجربه می¬کنیم که نمی¬توانیم علت آن را برای شخص دیگری توضیح دهیم. ما در مورد شرایطی که وجود خارجی ندارد دچار دلشوره می¬شویم.

مارتین سلیگمن پدر روانشناسی مثبت گرا در جایی از کتاب روانشناسی غیر طبیعی می­نویسد: در مقابله با اضطراب ما نمی­ دانیم چه اقدامی می تواند باعث مهار یا کنترل اضطراب شود. به همین دلیل است که برای برطرف کردن اضطراب ما معمولا نیازمند مداخله پزشکی هستیم. که در مورد استرس معمولا اینطور نیست. استرس تا مزمن نباشد و در عملکردهای روزانه ما خللی ایجاد نکند، می­ توان با مدیریت استرس و یا حذف استرسور در طولانی مدت آن را کاهش داد.

یکی از دلایلی که منجر به اشتباه گرفتن این دو مفهوم می ­شود، این است که اضطراب هم منجر به مجموعه علایمی مشابه با استرس می­ شود. از جمله این موارد می ­توان به بی خوابی، خستگی، تنش های عضلانی، مشکلات تمرکزی و تحریک پذیری اشاره کرد.

در یک نگاه کلی، اگر در در حال حاضر اتفاقی افتاده و ما نگرانی را تجربه می کنیم ما دچار استرس هستیم. و اگر بدون هیچ محرک و عامل خارجی نگرانیم، ما اضطراب را تجربه می کنیم.

اضطراب یا استرس در ترید کردن

با آشنایی بیشتر با مفهوم استرس و اضطراب، حال می ­توانیم بفهمیم که تفاوت استرس و اضطراب در ترید کردن چیست. و اگر ترید کردن در ما حس ناخوشایندی ایجاد می­ کند، یا دچار اختلالاتی شده ­ایم، ما استرس را تجربه می کنیم یا اضطراب را؟

اگر شما معامله فعال دارید یا کمی قبل حد سود و یا حد ضرر معامله شما فعال شده است. و احساس دلشوره می­ کنید و با تمام شدن معامله، به تدریج حس دلشوره و متعاقبا علایم و پاسخ های فیزیکی و روانی نگرانی بین می­ رود، شما دچار استرس در ترید کردن هستید. که قطعا اگر از حد معینی بالاتر باشد،عملکردها و تصمیم گیری­ های شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ولی اگر شما در ساعات و روزهای بسته بودن بازارهای مالی، و یا در مواقعی که معامله فعال ندارید و قصد معامله کردن هم ندارید،حس دلشوره دارید. و علایم و پاسخ های مشترک استرس و اضطراب در شما ظاهر شده است، شما در حال تجربه کردن اضطراب هستید.

در این درس چند مرتبه از علایم استرس صحبت کردیم، در درس بعدی به مطالعه و بررسی این علایم می پردازیم، برای مطالعه تفاوت استرس و ترس بهتر است ابتدا مجموعه درس های استرس را کامل مطالعه کنید و سپس به مطالعه مجموعه درس های ترس در معامله گری بپردازید.


اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهنام
بهنام
6 ماه قبل

این روزها کالای طلا که من روی آن ترید می‌کنم، به خاطر تنش‌ در خاورمیانه(جنگ بین اسرائیل و حماس) به شدت متلاطم و پرنوسان است‌. این نوسان باعث ایجاد استرس‌های پیوسته و اضطراب شدید در من(حتی وقتی معامله‌ای ندارم)شده است. بی‌خوابی، سستی، شکم‌درد و عصبی بودن مداوم احساساتی هستند که من در حال تجربه
این را به تجربه می‌نویسم، در صورتی که بازار تنش‌های این چنینی را تجربه می‌کند سعی کنید از این بازار دور بمانید.