پیش نویس های پولی معمولاً ناآزموده هستند|خواص پیش نویس های پولی (1)

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

پیش نویس های پولی معمولاً ناآزموده هستند|خواص پیش نویس های پولی (1)

مبحث پیش نویس های پولی، و پرداختن به آن و مشخص کردن نقاط ضعف و قوتمان در این پیش نویس ها، همانند درمان و رفع مشکلات است ( در مقابل پاک کردن صورت مساله ی مشکلات و چالش ها ).
پیش نویس های پولی معمولاً ناآزموده هستند، چون از درس تعریف پیش نویس های پولی به خاطر داریم که این پیش نویس ها، در دوران رشد و در ناخودآگاه ما شکل گرفته و نوشته شده اند.

شیوه ی بررسی مساله در سری مطالب خواص پیش نویس های پولی

احتمالا همه ی ما، درکی عمومی از پنچر شدن تایر خودرو در ذهن داریم. این مثال برای اکثر مخاطبینی که از تجارب آن ها اطلاع دقیقی نداریم، قابل درک است. هنگامی که تایر خودرو پنچر می شود، یعنی سوراخی ( به علل مختلف ) در تایر ایجاد شده و تایر قادر به حفظ وضعیت خود ( پر باد بودن ) نیست. بسته به اندازه ی سوراخی که در تایر ایجاد شده، میزان خروج باد متفاوت خواهد بود. اما در هر صورت روند حل مشکل ثابت است :

  1. می فهمیم که مشکلی وجود دارد و سیستم تایرهای خودرو در سلامت کامل نیستند.
  2. با علم به وجود متخصص این کار، به تعمیرگاه مراجعه می کنیم و مشکل را با او در میان می گذاریم.
  3. تعمیرکار سوراخ را پیدا می کند و آن را تعمیر می نماید.
  4. تایرهای خودرو اکنون در حالت سلامت هستند.

همین پروسه ی ساده ( که ممکن است در حالات مختلف چند مرحله هم به آن اضافه شود ) اساس حل چالش های به وجود آمده هستند. چالش ها شناسایی می شوند، از طریق فرد متخصص برای رفعشان مشاوره دریافت می شود. اقداماتی جهت رفع مشکل انجام می شود. چالش تا حدود زیادی حل و فصل می شود.

در مقابل همین پروسه ی ساده، شخصی را در نظر بگیرید که متوجه مشکل کم شدن باد تایر خودرو می شود. اما هر روز به تعمیرگاه های مختلف مراجعه می کند و باد خودرو را تنظیم می کند. مشکل در این مدل از تفکر، نه تنها حل نمی شود، بلکه به نوعی مشکل نهادینه بدل می شود. مشکلی که نه تنها رفع نمی شود که هر روز بزرگتر هم می شود و احتمال وجود آسیب های دیگر را نیز فراهم می آورد.

مساله معامله گری نیز چنین است. ریزه سوراخی در تایر ماشین معامله گری ( که اگر به آن به درستی توجه نکنیم، ) دیر یا زود ما را نیز به خیل مال و امید باختگان این فضا اضافه خواهد کرد. ما باید با شناخت خود ( ترجیحا با کمک مربی کار آزموده در این حوزه )، نسبت به اشراف بر روحیات خود و بهبود شیوه ی معاملاتی خود گام بر داریم.

ما از شناخت خود می توانیم به توسعه ی معامله گری خود امیدوار باشیم. در بحث خواص پیش نویس های پولی، تعدادی از خواص این پیش نویس ها را با هم مرور خواهیم کرد. و این مقدمه ی نسبتا طولانی برای اولین سری از این شناخت ها، از این بابت بود که بگوییم :

اگر در پروسه ی چهار مرحله ای کشف تا حل مشکل بخواهیم دروس خواص پیش نویس های پولی را جای دهیم، این سرفصل مطابق بند 1 و 2 خواهد بود ( 1. می فهمیم که مشکلی وجود دارد و سیستم در سلامت کامل نیست. 2. با علم به وجود متخصص این کار، به متخصص مراجعه می کنیم و مشکل را با او در میان می گذاریم.)

پیش نویس های پولی معمولاً ناآزموده هستند

پیش نویس های پولی اکثر ما در سطح ناهشیار قرار دارند، بنابراین چون نمی دانیم مشکلی وجود دارد، این حقایق را در افکار و رفتارهای خود نمی آزماییم. پیش نویس های پولی ما تقریبا همیشه ناآزموده هستند. در زندگی هیچ یک از ما کلاسی به نام ” بررسی اطلاعاتی که خانه مالی شما بر پایه آن استوار است ” وجود ندارد. بنیان پیش نویس های پولی از قبل وجود دارد. پیش نویس های پولی که در زمینه ای دیگر ایجاد شده اند، اکنون و در شرایط حاضر تقریبا ناکارآمد هستند. ( مثال سناریوی نقش های تام هنکس در دو فیلم دور افتاده و فارست گامپ در درس تعریف پیش نویس های پولی، کامل این مساله را روشن می نماید ) .

این مساله و این ناکارآمدی قطعا مشکل ساز است. اما عدم درک این مساله در زندگی ای که به سبک زندگی کارمندی معروف است، مشکل خیلی خاصی ایجاد نمی کند. مگر آسیب هایی همچون دعواهای مکرر در خانواده برای مسائلی همچون رفتن یا نرفتن به رستوران، یا دعوا بر سر نوسازی یا عدم نوسازی خانه.

اما این مساله در فضای معامله گری، که آسیب های این عدم درک به حیات یا عدم حیات زندگیِ کاری معامله گر وابسته خواهد بود، باید به صورت دقیق و موشکافانه ای مورد بررسی قرار بگیرد.

یک معامله گر هیچ گاه نباید فراموش کند که پیش نویس های پولی عمومی که در زندگی از آن ها استفاده می کرده، مناسب استفاده در بازارهای مالی نیست. زیرا این پیش نویس ها برای استفاده در چنین فضایی نوشته و آزموده نشده اند.

درست است که این خانه ( این پیش نویس ها ) قبل از اینکه در این بازار ناکارآمد باشند، زندگی شما را به طریقی پیش می بردند و خانه ی امنی برای شما بودند. هرگاه احساس خلاء داشتید، با کمی دستکاری و دست کشیدن به سر و رویش، این خانه دوباره برایتان قابل سکونت می شد، اما اگر بخواهید از این خانه در کاربری جدید استفاده کنید، همانند هر خانه ای که بر روی اساسی نادرست بنا شده است، به مرور زمان مشکلات جدی آن نمایان شده و در برخی موارد خانه بر سرتان فرو می ریزد!

مثالی از دنیای واقعی

به عنوان مثال، حمید این پیش نویس را دارد : ” کامیابی از سخت کوشی حاصل می شود “

در این جمله حقایق زیادی نهفته است و در برخی موارد کاملا کاربردی است. این پیش نویس پولی در دوران کودکی برای او کاملا موثر بوده است. یعنی وقتی که برای انجام کارهای باغ و در کمک به پدرش مبلغی پول به او داده می شد، همچنین وقتی در نوجوانی، تابستان ها بساط می کرد و انجیر می فروخت، هر چقدر بیشتر تلاش می کرد و سخت کوش تر ظاهر می شد، پول بیشتری به دست می آورد. پس حقیقتِ این جمله تایید شده و این پیش نویس پولی تقویت می شود. این عبارت حتی در دوران بزرگسالی برای مدتی برای او موثر و کاربردی بود. وقتی که در اثر سخت کوشی و کار زیاد و اضافه کاری های شبانه، توانست هم به درآمد خوبی برسد و هم ارتقای شغلی دریافت نماید، بازهم همه چیز عالی بود و سخت کوشی راهی بود به سمت رستگاری در امور مالی و درآمد های بیشتر.

سپس حمید تصمیم گرفت با سرمایه ای که طی سال ها سخت کوشی جمع آوری کرده است، به امر معامله گری در بازارهای مالی بپردازد. درست مانند قبل، تا جایی که توان داشت کار می کرد و لحظه ای چشم از چارت بر نمی داشت. تمام ساعات شبانه روز خود را وقف تماشای چارت کرده بود و حتی در روزهای تعطیل هم دست از سخت کوشی و نقشه کشیدن برای معاملات دست بر نمی داشت.

اما این بار به جای درآمد بیشتر، پول خود را نیز از دست می داد و هر روز معاملات خود را بیشتر در ضرر می دید. عوامل متعددی در این زیان ها دخیل بودند. به دلیل وضعیت اقتصاد جهانی، بازارها ریسک گریز شده بودند و حال و روز مساعدی نداشتند. همچنین حمید حتی اسم کلمه ی روانشناسی ترید هم به گوشش نخورده بود و در هیچ دوره ی آموزشی درستی نیز شرکت نکرده بود. تمام سخت کوشی او خلاصه شده بود در تماشای چارت و معاملات فراوانی که هیچ دانش و مهارتی در پشت آن ها وجود نداشت. تنها چیزی که می دانست این بود که باید سخت کار کند، اما این سخت کوشی برای فضای معامله گری کافی نبود. او محیط خود را تغییر داده بود، به همین دلیل پیش نویس های پولی، دیگر با این محیط جدید هم خوانی نداشتند.

این شرایط قطعا برای او درد و رنج زیادی به همراه دارد، زیرا او بر اساس یک حقیقت ناهشیار که دیگر واقعیت ندارد عمل می کند. او برای جبران و بهتر کردن شرایط، سخت تر از قبل کار می کند، اما همانند قبل همچنان پول خود را از دست می دهد. تنها پاسخ او برای درآمد، کار کردن بیشتر است. فقط همین، نه بیشتر و نه کمتر.در همین رابطه یک ضرب المثل وجود دارد :

وقتی تنها ابزاری که در اختیار دارید یک چکش است، همه چیز شبیه میخ به نظر می رسد.

منبع عکس : +

جمع بندی مطلب پیش نویس های پولی معمولاً ناآزموده هستند

پیش نویس پولی حمید، او را صرفا به این تفکر محدود کرده بود : ” اگر درآمد کافی نداشته باشم، تنها دلیل آن این است که زیاد کار نمی کنم “. اگر چه دلایل شکست حمید در معامله گری برای یک مربی کارآزموده ی حوزه ی معامله گری کاملا مشخص و بدیهی به نظر می رسد، اما این شکست برای حمید یک راز بدون پاسخ است.

این مثال چندان غیر معمول نیست. در واقع کاملا عادی و طبیعی است. هر یک از ما به نحوی چنین چیزی را تجربه کرده ایم. همه ما کورکورانه پیش نویس های پولی خود را ناآزموده دنبال کرده ایم تا این که یک روز، دیگر برای ما موثر و کاربردی نبودند. با این حال همچنان بر اساس آن ها عمل می کنیم و با این تصور که ایراد کار از دنیا و دیگران است.

اکثر ما از این حقیقت غافل می شویم که عمیق ترین باورهای ما در مورد پول مشکل اصلی ما هستند.


اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهنام محمدی
بهنام محمدی
1 سال قبل

چه قدر این درس، درس قبلی رو برام شفاف‌تر کرد. چه خوبه که این سلسه مطالب رو برای مطالعه و نوشتن انتخاب کردید. مدام این گزاره تو ذهن من می‌چرخه که آیا رواتشناسی ترید چیزی جز شناختن همین پیش نویس ها و توجه به اونهاست؟
بی صبرانه منتظر منتشر شدن ادامه این مطالب هستیم.
ممنون برای نگارش این مطالب

یگانه
یگانه
1 سال قبل

ممنونم که این تجارب زیسته رو اینقدر شفاف و بدون چشم‌داشت به اشتراک میذارید
فوق‌العاده بود