پیش نویس های پولی ماهیت زمینه ای دارند|خواص پیش نویس های پولی (2)

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

پیش نویس های پولی ماهیت زمینه ای دارند

اغلب موارد، چون پیش نویس های پولی ماهیت زمینه ای دارند ، ناقص یا سخت و انعطاف ناپذیر هستند. به دلیل اهمیت این موضوع، در این درس به این خاصیت مهم پیش نویس های پولی پرداخته ایم. هر قدر که معامله گران، تسلط بیشتری به پیش نویس های پولی خود داشته باشند، می توانند همانند خلبانی با تجربه تر، در شرایط خاص تر، هدایت آنچه که در اختیارشان قرار دارد را با مهارت بیشتری به سرانجام برسانند. خواه در معامله گری، خواه در هنگام پرواز.

پیش نویس های پولی بسته به موقعیت هستند

همه ما پیش نویس های پولی متعددی داریم که به صورت روزانه در ذهن ما فعال هستند، زیرا ما همواره به صورت مستقیم و غیر مستقیم با انواع موقعیت های مالی مواجه می شویم. پیش نویس های پول، بد یا لزوما نادرست نیستند. همانند مورد حمید در درس قبلی، این پیش نویس ها در زمینه اصلی خود عملکرد خوبی دارند، اما در رابطه با سایر واقعیت های زندگی ناهمخوان و یا نادرست هستند.

در برخی موقعیت ها و در برخی مراحل خاص، پیش نویس های پولی کاملا معنادار بوده و در آن موقعیت خاص، به صورت صد در صد درست هستند.

اما وقتی با شرایط دشوار یا تروماتیک مواجه می شویم، باور مربوط به پول به قدری عجین و نهادینه شده است که به سایر شرایطی که عملا در آن کاربرد ندارد تعمیم و گسترش می یابد.

مثالی از دنیای واقعی

به عنوان مثال، بهنام این پیش نویس را دارد : ” پولت را جز موارد ضروری خرج نکن“

این پیش نویس به صورت مستقیم از این تجربه که جز برای موارد ضروری پولی نداریم، نشات می گیرد ( گاهی حتی برای موارد ضروری هم پولی وجود ندارد. ) وقتی کسی پول و یا درآمد بسیار اندکی دارد، زندگی بر اساس این پیش نویس، روشی برای مدیریت و یا حتی بقا است.

به عنوان مثال، اگر بهنام که در شرایط فقر و محرومیت بزرگ شده است بتواند وارد دانشگاه شود، این پیش نویس به او کمک می کند تا زمان پایان تحصیلات خودقناعت پیشه کند. مثلا به جای استفاده از تاکسی در برخی مسیرها، پیاده رفتن را ترجیح بدهد. یا همیشه تلاش کند از غذای کم کیفیت اما ارزان سلف دانشگاه استفاده کند. بجای خریدن کتاب ها، آن ها را از کتابخانه قرض بگیرد، با دوستانش به مهمانی نرود و سعی کند خود را به کار دیگری مشغول کند. با این حال، بعد ازفارغ التحصیلی و یافتن شغلی با درآمد بالا، این پیش نویس دیگر برای بقای او ضرورت ندارد. یعنی زمینه تغییر کرده است.

حتی وقتی که زمینه به این شکل تغییر می کند، سفت و سخت به پیش نویس های پولی خود می چسبیم. نگرش ما نسبت به آن ها به صورت یا همه یا هیچ و یا سیاه و سفید است. این پیش نویس ها برای ما بسیار طبیعی به نظر می رسند. به باورهایی که در مورد درستی آن ها داریم کوچکترین تردیدی نمی کنیم. وقتی عمیقا خود را به این باورها مقید می سازیم، این تصور در ما ایجاد می شود که همه انسان ها چنین باوری دارند و این تنها شیوه ی ممکن برای استفاده از پول است.

وبسایت دکتر برد کلونتز ( + )

آشکار شدن پیش نویس های پولی

پس از درس هایی که تاکنون در حوزه ی پیش نویس های پولی در مدرسه ترید منتشر کرده ایم ( که همه این درس ها را می توانید در دسته بندی روانشناسی پول مشاهده نمایید.) اکنون زمان آن است که در مرحله نخست به شناسایی خواص پیش نویس های پولی در مورد خودمان برویم و در آینده که بیشتر با این مبحث آشنا شدیم، بیشتر این پیش نویس ها را بفهمیم. اولین سرنخ این رخ داد مهم را دکتر برد کلونتز به دست داده است : در حقیقت، فرضیه ی ” این تنها شیوه ممکن است” در برخورد با پول، سرنخی ست که نشان می دهد یک پیش نویس پولی نمایان شده است.

وقتی پیش نویس های پولیِ پنهانی آشکار و نمایان می شوند، رفتار هر کس در رابطه با پول، پر معنی و قابل درک به نظر می رسد. این بدین معنی نیست که بگوییم رفتار فرد، منطقی و خردمندانه است. اما وقتی به پایه و اساس رفتار خاص که مبتنی بر آموخته های پیشین است می اندیشیم متوجه می شویم که این رفتار از الگوی منطقی تبعیت می کنند.

کلید اصلی و مهم برای تغییر رفتارهایمان با محوریت پول این است که : پیش نویس های پولی خود را درک کنیم. ( که در اغلب موارد نیز این امر بدون حضور مربی کارآزموده و یا حداقل دوستان آگاه به این حوزه ممکن نیست. دلیل شفاف این امر را نیز، علاوه بر دشواری های این کشف، می توانید در درس حمایت اجتماعی و سیستم دوستی مطالعه بفرمایید).

افکار و رفتار ما همخوانی بالایی باهم دارند. شاید گاهی اوقات آنچه به دیگران می گوییم و آنچه بدان عمل می کنیم همخوان نباشد، اما پیش نویس های پولی ناهشیار که در پسِ این افکار هشیار قرار دارند، رفتار را با منطق به صورت عالی و کامل تطبیق می دهند. کردار فرد، حتی رفتار مخرب و خود شکن، زمانی که در رابطه با پیش نویس های منحصر به فردِ شخص در مورد پول، که از تجارب پیشین او در مورد پول نشات می گیرند بررسی می شوند، کاملا معنادار هستند.

در درس های بعدی خواص پیش نویس های پولی را باهم بیشتر خواهیم شناخت. پس از اینکه پیش نویس های پولی و خواص آن را درک کردیم به سراغ شناسایی 10 مورد از برجسته ترین پیش نویس های پولی خواهیم رفت.

تمرین :
آیا دوستانتان در مورد رفتار پولی خاصی تا کنون به شما هشدار داده اند؟
مثلا اینکه بگویند تو زیادی خسیسی!
یا قدر پولت رو نمی دونی!
یا خریدهات بدن!
یا خریدهات خوبن!
اگر تا بحاب چنین چیزی از دوستانتان شنیده اید، برخوردتان چه بوده است ؟
( در پاسخ به تمرین به مثال های ذکر شده در تمرین محدود نباشید )


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها