اثر داونینگ کروگر|ارزیابی مهارت ترید کردن

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

بعد از مطالعه درس اثر داونینگ کروگر ،اگر از همین امروز به گفت و گوهای خود در زندگی روزمره با افراد مختلف دقت کنید، بارها این اثر را تشخیص خواهید داد. اگر چه سوگیری ها اجازه نمی دهند این اثر را در مورد خودمان تشخیص دهیم اما قطعا در ذهنتان مصداق هایی برای دیگران خواهید یافت. این مصداق ها می توانند از ساده ترین اتفاقات شروع شوند و یا در رده های بالای شغلی و حتی مدیریتی هم دیده شوند. به مثال های زیر توجه کنید:

همه ما دوستی داریم  که معتقد است املت او بهترین املت دنیاست. دوستانی که معتقدند طنازی روی دست آنها نیامده و می توانند هر چیزی را دستمایه طنز کنند. کسانی که از رانندگی خود تعریف می کنند و اعتقاد دارند سطح رانندگی آنها در حد مایکل شوماخر است. دوستی که ادعای ماهی بودن در آب به هنگام شنا را دارد یا در یک مورد شایع تر : افرادی که مسایل سیاسی را طوری با اعتماد به نفس تحلیل می کنند که تن تمام سیاستمداران فقید در گور می لرزد. اما نهایتا اگر می خواهید اوج این اثر را تجربه کنید، سری به باشگاه های بدنسازی بزنید که تقریبا همه معتقدند، “داداش،تو داری اشتباه میزنی” و آنها وظیفه دارند این را به شما یادآوری کنند.

ولی نهایتا زمان می­ گذرد و ما بعد از مدت ها املت همان دوست خود را می خوریم و متوجه می شویم نهایتا یک املت معمولی است. یا با دوستی که ادعای شناگری داشته به استخر می رویم و متوجه می شویم دست و پا شکسته، تنی به آب می زند. در مورد تریدرها هم نیازی نیست جای دوری بروید. نگارنده این متن بعد از پنج ماه ترید کردن و بعد از اینکه بیست و یک روز متوالی سود ده بود و با درگیر کردن اعداد بزرگ سی درصد هم سود کسب کرده بود، یکبار پشت تلفن به دوستش گفت : حس می کنم بهترین تریدر جهان هستم که در این شهر کوچک دارم رشد می کنم و در آینده مردم جهان از من بسیار خواهند شنید. اما من هم مثل غالب تریدرهای تازه کار درگیر اثر دانینگ کروگر بودم و مهارت خودم را بسیار دست بالا گرفته بودم  و نهایتا دو هفته بعد، اولین کال مارجین دوران معامله گری خود را تجربه کردم.

اما چه اتفاقی می افتد؟

دیوید دانینگ (+) و جاستین کروگر(+) بعد از مشاهده این رفتارها و گفتارها تصمیم گرفتند به صورت علمی این اثر را بررسی کنند. آیا همه انسان ها درگیر این اثر می شوند؟ آن ها یک تعریف ساده از اثری ارائه کردند که به نام خودشان هم ثبت شده است.

تعریف اثر دانینگ کروگر:

افرادی که در یک مهارت ضعیف هستند، معمولاً ارزیابی خوبی از وضعیت خود ندارند و به عبارت دیگر، متوجه نیستند که در آن مهارت ضعیفند.

اما این تمام ماجرا نیست، نمودار دانینگ کروگر اطلاعاتی دیگری را نیز به ما می دهد. نمودارهای زیادی در مورد دانینک کروگر وجود دارد یکی را برای نمونه بررسی خواهیم کرد:

همان‌طور که در حاشیه‌ی نمودار توضیح داده شده، خط تیره و ضخیم، برداشت هر فرد از توانایی‌های خودش را نشان می‌دهد. در حالی که خط کم‌رنگ، نشان دهنده توانایی واقعی هر فرد در آزمون مربوطه بوده است.

به محور افقی نگاه کنید. اگر جمعیت مورد بررسی را به چهار بخش تقسیم کنیم، گروهی که از همه ضعیف‌ترند، فکر می‌کنند که توانایی نسبتاً بالایی دارند

این وضعیت در گروه‌های دوم و سوم، کمی بهتر می‌شود. یعنی فاصله‌ی توانایی واقعی و برداشت از توانایی کاهش می‌یابد. قسمت آخر نمودار هم جالب است. کسانی که واقعاً توانمندی بسیار بالایی دارند، توانایی خود را کمتر از آن‌چه هست ارزیابی می‌کنند، افراد این دسته به قوی بودن خود آگاهند ولی فکر می کنند همه همین توانایی ها را دارند

این قسمت از نوشته که با خط کناری مشخص شده، از سایت متمم برداشته شده است. منبع : +

آیا اثر دانینگ کروگر را می توان کمتر کرد؟

اگر مثل غالب مردم فکر کنید و بخواهید مبادی آداب هم باشید و دل کسی را نشکنید، خیلی سخت است که باورهای مردم در مورد خودشان را بشکنید. پس چه می شود کرد؟ باید بگوییم اگر بحث خوردن یک املت و اظهار نظر درباره آن است، اجازه دهید دوستتان در خیالات خود بهترین املت پز جهان باقی بماند. اما اگر دچار این خطا شده اید که بهترین تریدر جهان هستید ،یا استعداد ویژه ای در ترید کردن دارید، متفاوت از دیگران هستید و همین امروز فرداست که موسسه گلدمن ساکس (+) دعوتنامه ای برای شما بفرستد، باید در وضعیت خود تجدید نظر کنید.

داشتن مربی، ناظر، یا دوستی که اشکالات شما را ببیند و بدون نگرانی از تیره و تار شدن روابط این اشکالات را عنوان کند تا برای آن فکری شود، برای شما به شدت ضروری است.

برای مطالعه ی تکمیلی : اثر دانینگ کروگر را با سندروم ایمپاستر اشتباه نگیرید! +

آنی دوک در کتاب تفکر نامطمئن داستان فیل آیوی یکی از بهترین پوکر بازان جهان را در این مورد نقل می کند :

” فیل آیوی بازیکنی است که به خاطر مهارت و اعتماد به نفس استثنایی اش در بازی، تقریبا مورد تحسین سایر بازیکنان حرفه ای است “

آنی در کتاب خود سوگیری خدمت به خود را مطرح می کند، که بسیار شبیه به اثر داونینگ کروگر است. سوگیری ای که باعث می شود توانمندی های خود را دست بالا بگیریم و اگر نتیجه خوبی هم نگرفتیم شانس را در نتیجه دخیل کنیم و به توجیه اشتباهاتمان بپردازیم. این سوگیری باعث می شود هیچ گاه نتوانیم علت های باخت و شکست خود را کشف کنیم.

آنی ادامه می دهد:

” فیل آیوی در جایی که اکثر افراد دچار سوگیری خدمت به خود هستند یک استثناست. در سال 2004 فیل آیوی، برادرم هاوراد لدرر را در یک تورنومنت شکست داد و آن ها بعد از مسابقه برای صرف شام به رستوران رفتند. فیل آیوی تمام زمانی که مشغول خوردن شام بودند به خطاهای احتمالی اش در بازی فکر می کرده و نظر برادرم را راجع به تک تک تصمیمات راهبردی خود جویا می شد. هر بازیکن معمولی دیگری بود تمام وقت را در مورد بازی ماهرانه خود صحبت می کرد و از پیروزی اش در بازی لذت می برد. برای آیوی فرصت یادگیری از اشتباهاتش بسیار مهم تر از جشن گرفتن پیروزی اش بود. او در آن تورنومنت نیم میلیون دلار برنده شد و در یک دوره طولانی مسابقات پوکر در کلاس جهانی برنده شد، اما تمام کاری که دوست داشت انجام دهد، صحبت راجع به تصمیماتش در بازی با یک دوست حرفه ای بود”.

در ترید کردن هم ما نیازمند این هستیم که مانند فیل آیوی رفتار کنیم.

در ترید کردن نیاز داریم به صورت پیوسته، در مورد رفتارهایمان و تصمیماتمان بنویسیم و صحبت کنیم. ما باید کسانی را داشته باشیم که ما را در ترید کردن کمک کنند و در مورد ترید کردنمان نظر بدهند. تک تک راهبردهایمان باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند. به عبارت دیگر ما در ترید کردن نیازمند حمایت اجتماعی بسیار قدرتمندی هستیم.

دسته‌ها: روانشناسی ترید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها