انگیزنده های روانشناختی | ورشکستگی روانی در بازارهای مالی(2)

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

انگیزنده های روانشناختی | ورشکستگی روانی در بازارهای مالی 2

سال ها پیش که به تازگی مباحث روانشناسی معالمه گری در بین معامله گرها داشت جای خود را باز می کرد، دوستی می گفت که من به روانشناسی معامله گری نیز کاملا مسلط هستم؛ حرص و ترس را در خود کشته ام! در همان سال ها نیز مشخص بود که این تقلیل ساده انگارانه از یک مفهوم پیچیده به یک گزاره ی بسیار ساده شده، دور از ذهن انسان های نکته سنج باید باشد. هنگامی که درباره رویکرد روانی و روانشناسانه بازار بحث می شود، ترس و حرص از ده ها مورد بسیار رایجی هستند که درباره شان صحبت می کنیم. انگیزنده های روانشناختی بازارهای مالی به قدری زیاد و پیچیده هستند که می شود کتاب های متعددی در این باره نوشت. اما شناخت و درک برجسته ترین این انگیزنده ها، می تواند به معامله گران، در درک بخش مهمی از هیجاناتشان کمک بسیاری بکند.

برای ذکر دقیق مواردی از انگیزنده ها در این درس، از کتاب سیستم مدیریت سرمایه معامله گر + کمک گرفته ایم.

همه ی ما تحت تاثیر دو دسته از انگیزنده های روانشناختی، یعنی انگیزنده های مثبت و انگیزنده های منفی هستیم. برای شفاف تر شدن منظور ما از انگیزنده های منفی و مثبت، نمونه های زیر را ملاحظه نمایید :

انگیزنده های منفی :

افسوس

اضطراب

مقصر دانستن دیگران

وحشت

خشم

بی احساسی

انکار

انگیزنده های مثبت :

شادی

پذیرش

پیش بینی

احساس سربلندی

قدر دانستن

اعتماد

هدف از شناخت این انگیزنده ها، تلاش برای کاهش انگیزنده های منفی و افزایش انگیزنده های مثبت در طول دوران معامله گری ست. برای نمونه وقتی از حد ضرر استفاده می کنید، علاوه بر محافظت از حسابتان، در حال محافظت از روانتان نیز هستید. وقتی شما حد ضرر را مثلا بر روی 5 درصد از میزان حسابتان قرار داده اید، دیگر مطمئن هستید که بازار هر کاری هم بکند، نهایتا یک ضرر 5 درصدی به حساب شما وارد خواهد شد. و همین اطمینان، میزان استرس شما را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

هنگامی که به کمک حد ضرر و مدیریت سرمایه می توانید تعداد بیشتری معامله سود ده را تجربه کنید، در هر معامله ی سود ده احساس خوشایند سربلندی به سرغ شما می آید.

هنگامی که انگیزنده های هیجانی و روانشناختی خود را ارزیابی می کنید، باید روی راه هایی تمرکز کنید که به واسطه ی آن ها بتوانید رخ دادن هیجانات منفی را کاهش و رخ دادن هیجانات مثبت را افزایش دهید.شاید نتوانید همه ی انگیزنده های منفی را کاهش دهید، یا همه ی انگیزنده های مثبت را افزایش دهید، اما هدفتان برای دستیابی به پیشرفت، باید تلاش برای رسیدن به این هدف باشد.

کشف و درک انگیزنده ها در معامله گران، همانند کشف و فهم پیش نویس های پولی، از موارد مهم در سوددهی مستمر در بازارهای مالی هستند. اینکه بفهمید چه چیزی در شما حس های مثبت و چه چیزی حس های منفی را تحریک می کنند، کاری نیست که بشود جلوی آینه بنشینید و بتوانید این حس ها را به طور منطقی و صحیح درک کنید. برای فهم کامل این موضوع از نظر ما در مدرسه ترید، وجود یک فرد آگاه در کنار معامله گر، ضروری است.

در درس های آتی این سری به ادامه ی این مطلب خواهیم پرداخت.


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها