شنا کردن در خشکی

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

آیا تا بحال شناگری را دیده اید که آرزوی شنا کردن در خشکی را داشته باشد (و نه در آب)؟ آیا تا بحال بند بازی را دیده اید که دلش بخواهد روی زمین بند بازی کند(و نه در ارتفاع)؟ و اگر جوابتان به این دو جمله “خیر” است، پس چگونه است که در هنگام معامله گری و ترید کردن، حرکت بازارها برای ما ناخوشایند به نظر می رسند؟ مگر نه اینکه ما نیز از حرکت بازارها منتفع می شویم و سود می بریم؟. در این درس و در سری درس های زندگی در ابهام به این سوالات پاسخ می دهیم. درک می کنیم که سیستم های مکانیکی ثابت، با سیستم های ارگانیک در حال رشد تفاوت دارند. ماهیت تغییر و مفهوم ابهام را در این سیستم ها بررسی می کنیم. اگر بخواهیم از کل این سرفصل، در پایان این سری درس ها از همراهان مدرسه ترید انتظاری داشته باشیم، این خواهد بود که :

تفاوت “سیستم های آسیب پذیر از تغییر” و “سیستم های سود برنده از تغییر” را درک کنند.

منابع مورد استفاده :

همانطور که از نوشته های پیشین مدرسه ترید مشخص است، تولید کامل محتوای منتشر شده در مدرسه ترید با ذکر منابع برای ما ارزشمند است. سری درس های زندگی در ابهام نیز از این قائده مستثنی نیستند. تکیه ی اصلی استناد ما بر نوشته های مجموعه ی incerto از نسیم طالب خواهد بود ( incerto : مجموعه کتاب های نسیم طالب شامل کتاب های : 1. قوی سیاه – 2. فریفته ی تصادف – 3. پاد شکننده – 4. تخت پروکرستوسی – 5. پوست در بازی). طبیعی است که از منابع دیگر نیز در این نوشتار استفاده خواهد شد و به فراخور استفاده این منابع نیز به طور دقیق ذکر خواهند شد.

ابهام و تصادفی بودن چگونه است؟

بگذارید این را با یک مثال خیلی ساده تصویر کنیم. یک روز خیلی عادی در حال راه رفتن در خیابان هستید، از روبروی شما نیز شخصی در حال آمدن به سمت شماست. در افکار خودتان غرق هستید که ناگهان شانه هایتان با شدت به هم برخورد می کند. ( جنسیت اشخاص برخورد کننده را هر طور که دوست دارید در نظر بگیرید. یعنی خانم با خانم. آقا با آقا. یا خانم با آقا). بدون اینکه به بخش بعدی نوشته بروید، عکس العمل شما پس از برخورد چگونه خواهد بود؟

اجازه بدهید ما در صادقانه ترین حالت ممکن عکس العمل های شما را بررسی کنیم. بسته به اینکه :

جنسیت برخورد کنندگان چه باشد
سنشان چقدر باشد
در چه روزی از هفته این اتفاق بیفتد
در چه مکانی این اتفاق رخ بدهد
در کدام حالتی روحی باشید
عکس العمل طرف مقابل چه باشد
رنگ لباس طرف مقابل چه باشد
مانده حساب بانکی تان چقدر باشد
و …

این عکس العمل علاوه بر سه تصویر فوق، می تواند بی نهایت حالت ممکن داشته باشد!


با گارد باز

حال که مثال بالا را به صورت کامل درک کرده اید، بیایید به جنبه دیگری از ماجرا بپردازیم. اگر شما روز قبل نیز چنین تجربه ای ( برخورد با دیگری ) را از سر گذرانده باشید، ذهن شما برای برخورد در امروز آماده تر خواهد بود. مفهوم مهارت زندگی در ابهام نیز چیزی از این دست است. زندگی یک دفترچه ی حاضر و آماده نیست که در صورت رخ دادن حادثه ای، به صفحه ی چهل و سه آن بروید و فرمول مواجهه با چنین وضعیتی را مطالعه کنید. زندگی خیلی بیشتر از تصورات ما غیر قابل اندازه گیری و غیر قابل پیش بینی ست. تغییر و عکس العمل های غیر قابل پیش بینی، خاصیت سیستم های زنده و ارگانیک هستند. حال که اینگونه است و بر حسب بازی بخت! ما نیز علاقمند به زندگی هستیم، چاره چیست؟ آیا باید مدام تلاش کنیم با محافظه کاری در یک سکون دائمی باقی بمانیم تا از گزند روزگار در امان بمانیم؟ یا نه، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند؟ اگر معتقدید زندگی بر حسب جبر می گذرد و آمده است که ما را اذیت کند و غمگینمان بدارد و دارایی های ارزشمند ما را از چنگمان بیرون بیاورد، بهتر است همین حالا این مطلب را ببندید و از ادامه خواندنش دست بکشید ( و البته از ادامه ی تلاش برای زندگی!). اما اگر فکر می کنید زندگی می تواند لذت بخش و رو به جلو باشد، گاردتان را باز کنید و بیاموزید که در شرایط مبهم نیز می شود زندگی کرد و مهمتر از آن توسعه یافت!

اگر در پاراگراف بالا، کلمه ی ” زندگی ” را به کلمه ” ترید و معامله گری ” تغییر دهید، حال آماده اید که برویم و این مبحث را شروع کنیم.

در درس بعدی مفهوم سه کلمه ی شکننده، پاد شکننده و نشکن را بررسی خواهیم کرد. پس از آشنایی با این سه مفهوم و درک آن ها و متوجه شدن ادبیات حوزه ی ابهام، کم کم به سراغ دیگر مباحث این سرفصل خواهیم رفت.

سرفصل های درس زندگی در ابهام :
1. شنا کردن در خشکی
2. شکننده، پاد شکننده، نشکن
3. آنالوژی، ابزار زندگی در ابهام

دسته‌ها: زندگی در ابهام

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهنام محمدی
بهنام محمدی
1 سال قبل

در روزهای اول ترید کوچکترین حرکت بازار منو به وحشت مینداخت، اگر اون حرکت در خلاف جهت ورود من به بازار بود فلج شدن رو تجربه می کردم. ارزوم این بود تمام معاملاتی که باز می کنم بدون هیچ گون ضرری مستقیما از همان نقطه وارد سود بشن، کالاهای مختلف رو امتحان می کردم تا به آرام ترین بازار ممکن برسم ولی نهابتا نتیجه نداشت. خیلی طول کشید تا بفهمم بازارها مدام دستخوش تغییرات شدید هستن و دقیقا سود و ضرر در دامن همین تغییرات اتفاق می افتن. الان بعد از چند سال ترید کردن عاشق تغییرات بازار هستم. عاشق شنا کردن در اقیانوس و نه در خشکی با حضور تمام نهنگها و کوسه هاش. چالاکی و شادابی که به دست آوردم حاصل شنا در اقیانوس بود. شنا در خشکی همان دانشه و شنا در اقیانوس مهارت. بزنید به آب…