سرمایه گذاری روی مدیریت کمیابی|اهمیت وجود جای خالی

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

سرمایه گذاری روی مدیریت کمیابی اهمیت وجود جای خالی

هر تریدر در طول دوران معامله گری خود، و در مراحل حرکت خود به سمت حرفه ای شدن و کسب سود از بازار، تصمیم به سرمایه گذاری بر روی چیزهای مختلفی می کند. گاهی این سرمایه گذاری ها بر روی بازار هستند ( سرمایه گذاری بر روی کالاها و نمادهای مختلف ). و گاهی این سرمایه گذاری ها بر روی شخص خود معامله گر صورت می پذیرند ( معامله گر در می یابد که از دانش و مهارت کافی در زمینه ای برخوردار نیست، و تصمیم می گیرد در آن زمینه خود را تقویت نماید. )

اگر بخواهیم جنس سرمایه گذاری در این درس را تعیین کنیم، مشخصا به سرمایه گذاری از نوع دوم ( سرمایه گذاری بر روی شخص معامه گر ) توجه داریم. این گونه از سرمایه گذاری همان چیزی ست که در مدرسه ترید همیشه در مورد آن صحبت کرده ایم. هیچ گاه در مطالب عمومی، نگفته ایم سرمایه تان ( زمان و پول ) را بر روی کدام نماد یا کالا متمرکز کنید. همواره تلاشمان به توسعه ی توانمندی های پایه ی معامله گران بوده است.

این مقدمه ی طولانی، برای مشخص شدن مبدا حرکتمان در بحث سرمایه گذاری روی مدیریت کمیابی ست. ما معتقدیم، اگر تریدری نتواند مدیریت سرمایه ی خود را از قبل ورود به معاملات تعیین و در حین معاملات مدیریت کند، دیر یا زود در بازار معامله گری از دور خارج خواهد شد. خبرها و اتفاقات بازار، بسیار غیر قابل پیش بینی تر از انچه فکرش را می کنید، یکی پس از دیگری رخ می دهند.

برای نمونه همین امروز که در حال نگارش این درس هستیم، بی هیچ خبر قبلی، SVB Bank در آمریکا اعلام ورشکستگی کرد . چه کسی فکرش را می کرد که بانکی با این حجم منابع اعلام ورشکستگی کند. در پی این اعلام ورشکستگی، نرخ بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آمریکا به طور ناگهانی از 4.2 به 3.4 سقوط کرد! و جالب است بدانید : دومین و سومین ورشکستگی بزرگ بانک ها ( از لحاظ رقم ورشکستگی ) در تاریخ آمریکا در همین چند روز اخیر اتفاق افتاد. و برای نمونه فقط در نماد XAU/USD بازار در روز دوشنبه با گپ 26 دلاری کار خود را آغاز کرد!

مثال بالا، تنها یک نمونه از بی شمار اتفاقاتی ست که هر روز در پیرامون زیست بوم معامله گری رخ می دهند. مدرسه ترید در سرفصل هایی جداگانه به مباحث تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و حتی سنتیمنت بازار پرداخته است. اما اگر بخواهیم چارت اهمیت این موضوع را برای شما ترسیم کنیم، بی شک، مدیریت سرمایه در درجه اهمیت بسیار مهمتری قرار می گیرد. برای هر تریدری واجب است که قبل از ورود جدی به بازار، مفهوم سرمایه و مدیریت آن را درک کرده باشد. در غیر اینصورت، آن معامله گر، سرگردان دریای بی کران بازارهای مالی خواهد بود.

نوشته های منتشر شده در مدرسه ترید در خصوص مدیریت سرمایه کم نیستند. و این بار نیز در تکمیل این مفاهیم به سراغ اهمیت وجود جای خالی رفته ایم.

سرمایه گذاری روی مدیریت کمیابی

مرکز درمانی محلی سنت جانز، یک بیمارستان مراقبت های ویژه در میزوری، با مشکلی در اتاق عمل هایش روبرو بود. سالانه حدود سی هزار عمل جراحی در 32 اطاق عمل انجام می شد، و زمان بندی برنامه ی این اتاق ها روز به روز دشوارتر می شد. همه اتاق ها همیشه پر بودند. در سال 2002، اتاق عمل های بیمارستان به 100 درصد ظرفیتشان کار می کردند. در این شرایط وقتی موردی اورژانسی رخ می داد ( که معمولا 20 درصد مجموع موارد بود ( بیمارستان مجبور بود جراحی هایی که از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود به تعویق بی اندازد. بر اساس مطالعه ای که در این باره انجام شده : ” در نتیجه ی این شرایط کارکنان بیمارستان گاهی ساعت 2 نیمه شب شروع به عمل جراحی می کردند. پزشکان ساعت ها منتظر می ماندند تا عملی دو ساعته را انجام دهند، و کارکنان مجبور بودند مدام اضافه کاری کنند. “

این یک نمونه ی بارز کمیابی ست : تعداد جراحی های بیشتر از اتاق عمل

سنت جانز در دام کمیابی گرفتار شده بود. بیمارستان همواره عقب بود و همین عقب افتادن باعث می شد مجبور به جابجا کردن جراحی ها شود، نتیجه ی این شرایط به هم ریختن قواعد خواب و کار بود. و به این ترتیب بیمارستان بیش از پیش دچار کاهش کارایی می شد. تغییر ترتیبات در شرایط این چنین می توانند هزینه بر باشند. این بیمارستان به معامله گری شبیه بود که تعهداتی بیش از اندازه روی دوش دارد و به نظرش معاملات سنگین تر از توان حساب سرمایه اش است.

اما سنت جانز باید چاره ای می اندیشید. بنابراین مدیریت بیمارستان مشاوری از انستیتوی بهبود مراقبت های درمانی استخدام کرد تا با نگاهی تحلیل و فارغ از فشارهای روزانه بیمارستان، این مساله را تحلیل کند. او در نهایت راه حلی تعجب برانگیز پیشنهاد کرد : ” یک اتاق را بلا استفاده بگذارید ” . واکنش دکتر لارسن، جراح عمومی در سنت جانز، همان چیزی بود که احتمالا انتظارش را دارید : با خودم فکر کردم که همین الان هم سرمان بیش از اندازه شلوغ است و تازه این آقا می خواهد یک اطاق را هم از ما بگیرند، احمقانه است.

مثال مربوط به مرکز درمانی سنت جانز از فصل نهم کتاب فقر احمق می کند، بازنویسی شده است.

تئوری تصمیم مشاور سنت جانز

علیرغم اعتراض جراحان مرکز سنت جانز، پیشنهاد خالی گذاشتن یک اطاق عمل برای موارد اورژانسی منطقی عمیق داشت. در ظاهر آنچه سنت جانز کم داشت اتاق عمل بود. هیچ مقداری از جابجایی نمی توانست این مشکل را حل کند. اما اگر عمیق تر می شدید، کمبود اصلی را در جای دیگری می دید. جراحی ها دو حالت داشت : برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده. جراحی های برنامه ریزی شده تمام اطاق ها را به خود ختصاص داده بود. اگر جراحی های برنامه ریزی نشده ای پیش می آمد ( که همیشه هم پیش می آمد ) می بایست برنامه را دوباره ترتیب می دادند. لزوم تغییر یک جراحی برنامه ریزی شده هزینه داشت. مقداری از این هزینه مالی بود ( اضافه کاری ) و مقدار بیشتری هم پزشکی ( خطاهای پزشکی ). اما بخش بسیار مهم تر ماجرا، کارایی بود!

نتیجه ی تئوری اجرا شده در سنت جانز

خالی نگه داشتن یکی از اطاق های عمل نتیجه داد. فقط با خالی ماندن همان تک اتاق، عمل های جراحی بیمارستان 5.1 درصد افزایش یافت. تعداد جراحی های بعد از ساعت سه بعد از ظهر، 45 درصد کاهش یافت. درآمد نیز افزایش پیدا کرد و تنها یک ماه پس از انجام آزمایشی طرح، این تئوری برای همیشه به عنوان قانونی در مرکز درمانی سنت جانز تصویب شد.

اهمیت وجود جای خالی درحساب معامله گر

در فضای معامله گری نیز همانند مرکز درمانی سنت جانز دو نوع رخ داد داریم. رخ دادهایی که برایشان برنامه ریزی می کنیم. و رخ دادهایی که خارج از برنامه ریزی قبلی ما اتفاق می افتند.

در رخ دادهایی که برنامه ریزی قبلی برای آن ها داشته ایم، شرایط طبق خواسته ما پیش می رود. اما آنچه که در معاملات باعث می شود بتوانیم، رخ دادهای برنامه ریزی نشده را مدیریت کنیم، وجود جای خالی ست. در این مبحث معطوف به جای خالی در حساب معامله گر هستیم. معامله گری که با استفاده از لوریج های بالا حساب خود را تحت فشار قرار می دهد، در واقع خود را از وجود جای خالی برای حل و فصل خطاهای احتمالی و حوادث غیر مترقبه محروم می کند.

استفاده از عبارت “غیر مترقبه و یا غیر قابل پیش بینی” برای یک معامله گر با تجربه، جایز نیست. اساس کار معامله گری بر حوادث غیرمترقبه است و آن قدر این حوادث و اتفاقات تکرار می شوند که می شود از آن ها به عنوان روتین بازار یاد کرد.

معامله گری شنا کردن در سیل اتفاقات است. در ترید همیشه جریان متغیری از رخ دادهای غیر قابل پیش بینی وجود دارند. هنر یک معامله گر حرفه ای، درک وجود این رخدادهای خارج از برنامه، و توانمندی او برای برون رفت با موفقیت از این وضعیت است. گاهی اوقات از مدرسین و مروجین حوزه ی معامله گری می شنویم که اگر ضرر نکنید، سود خواهید کرد. یا می شنویم مهارت معامله گر در کنترل ضررهاست. تقلیل یک فرایند و مهارت پیچیده به یک چیز ساده و دم دستی، از خطرناکترین تقلیل های موجود در جهان هستی ست. معامله گری یک مهارت چند وجهی ست. شما علاوه بر مهارت مدیریت ضررها، باید مهارت های لازم برای کسب سودهای بزرگ و پیوسته را نیز داشته باشید. از نظر مدرسه ترید، بخش بزرگی از این مهارت، به شرط وجود جای خالی در حساب معامله گری، قابل اجراست.

یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی که لازم است هر تریدری آن را فرا بگیرد، سرمایه گذاری روی مدیریت کمیابی ست. یک معامله گر باید درک صحیحی از میزان سرمایه ی خود و میزان توان سرمایه ی خود در بازارهای مالی را بسته به نمادی که معامله می کند، داشته باشد. قطعا رسیدن به این درک، جدای درک های معمول در خریدهای روزمره ی زندگی ست. بخش مهمی از این مهارت به مرور زمان به دست می آید و قطعا وجود یک مربی کار آزموده، رسیدن به نقطه ی مطلوب این مهارت را تسهیل می کند.

خیلی اوقات از تریدرهای تازه کار این را می شنوید که اگر فلان قدر سرمایه داشتم، دیگر جایی برای نگرانی وجود نداشت. اما در عمل، وقتی با هزار دلار سرمایه معامله می کنند، آرزوی داشتن ده هزار دلار سرمایه را دارند. وقتی با ده هزار دلار کار می کنند، آرزویشان داشتن پنجاه هزار دلار است. باید در این مورد هم صراحتا و به صورت شفاف نظرمان را بگوییم.

مشکل بسیاری از معامله گران تازه کار و حتی معامله گران با تجربه، عدم وجود سرمایه کافی نیست. مشکل، عدم درک صحیح از میزان سرمایه و ظرفیت آن است

کشف ظرفیت سرمایه، بسته به نوع معاملات و همچنین نوع بازاری که در آن فعالیت می کنید، راهگشای موفقیت در سایر وجوه معامله گری شماست.

دسته‌ها: مدیریت سرمایه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها