تغییر پیش نویس های پولی|چرا از ترید کردن می ترسیم؟

منتشرشده توسط trade school در تاریخ

تغییر پیش نویس های پولی|چرا از ترید کردن می ترسیم؟

با هر میزانی از سرمایه، کم نیستند افرادی که دل و جرات ترید کردن و معامله گری ندارند. با کوچکترین حرکت معاملات در خلاف روند پیش بینی این گونه افراد، آن ها خود را می بازند و دنیا را برای خود و سرمایه شان تمام شده می پندارند. حرکات عجولانه و غیر منطقی انجام می دهند. از معامله ای که به سادگی و با گذر زمان قرار بود سودی حاصل شود، یک معظل بی پایان می سازند و تمام حساب معاملاتی خود را به خطر می اندازند. مشکل اینگونه از معامله گران چیست، آیا وقت آن نیست که از خود بپرسیم : چرا از ترید کردن می ترسیم؟ چرا وقتی عدد ضرر را در حساب معاملاتی خود می بینیم، به هم می ریزیم و دیگر توانایی درست اندیشیدن را نداریم ؟ چرا ترید و معامله کردن که قرار بود برای ما ثروت و رفاه و امنیت بیشتر به ارمغان بیاورد، به کابوسی تبدیل شده که سلامتمان را هم تهدید می کند.

در این درس با تکیه بر یکی از عوامل موثر در این رخداد، یعنی بحث پیش نویس های پولی به این سوال جواب خواهیم داد. البته صرفا توجه به پیش نویس های پولی راه توسعه نیستند و تغییر پیش نویس های پولی ست که راه گشا خواهد بود.

توضیح در مورد خط مشی مدرسه ترید در انتشار درس هایی از این دست :
قبل از اینکه سراغ پاسخ این جواب برویم، لازم است توضیح کوچکی در مورد چنین درس هایی که در مدرسه ترید منتشر می شوند، بدهیم :
تقلیل پاسخ های پیچیده در وقایع پیچیده به پاسخ های ساده و کوتاه و ساده انگاری در چنین مواردی، حاصل تفکر غیر سیستمی است و قطعا آسیب زا خواهد بود و مدرسه ترید از چنین روندی کاملا دوری می نماید. مثلا در کشوری که دچار افزایش لجام گسیخته ی قیمت ها شده است، تنها عامل تحریم را مشکل اصلی کار می دانیم. درست است که در حال حاضر بخش بزرگی از مشکل ناشی از تحریم هاست، اما مشکلات دیگری نیز وجود دارند که عدم توجه به آن ها، این مشکلات را از بین نمی برند.
در چنین درس هایی نیز، مساله تقریبا به همین شکل است. درست است که بخشی از مشکل ناشی از چنین علت هایی هستند، اما این کل ماجرا نیست و نباید شما را گمراه کند. چرا که اگر قرار بود مشکلی مثل اینکه : چرا از ترید کردن می ترسیم؟ یا اینکه چرا سودها در معامله گری بزرگ نمی شوند؟ در یک درس خلاصه می شدند و پاسخ مستقیمی داشتند، دیگر به این همه درس در مدرسه ترید نیازی نبود. ما چند خطی می نوشتیم و شما با خواندن آن رستگار می شدید.

جهت درک عمیق تر این درس، مطالعه ی درس چرا ترید می کنیم؟ از سری مباحث روانشناسی پول، توصیه می شود.

توجه به گذشته، یکی از مولفه های اصلی دستیابی به سلامت مالی است. به ویژه برای آن دسته از افرادی که دارای الگوهای دیرینه ای برای رفتارهای مشکل آفرین مالی هستند. افرادی که در مورد پول، رویدادهای تروماتیک یا دردناکی را تجربه کرده اند، معمولا از تاثیر تجارب پیشین بر آینده ی خود آگاه نیستند. تصور آن ها این است که ” فعلا ” شناختی از پول ندارند و در مورد فرایند برنامه ریزی به اطلاعات فنی تری نیاز دارند.

معمولا در چنین مواردی حضور مشاوران ناآگاه نیز مساله را بغرنج تر می کند. افراد ناآگاه بدون در نظر گرفتن بسیاری مسائل، فرد را به دلیل ناتوانی در تغییر وضعیت، عدم تبعیت از بدیهیات مالی و پولی و نیز فقدان عملکرد صحیح سرزنش می کنند.

اما واقعیت این است که بدون درک گذشته نمی توان نگاه درستی به آینده داشت. اغلب افراد و معامله گران به دلیل باورهای مطلق یا غیر موثر خود از گذشته، در وضعیت استرس مالی کنونی قرار گرفته اند. وضعیتی که کاملا بیرون از بازار رخ داده است.و به همین دلیل است که قادر به غلبه بر ترس های خود و نیز پیروی از استراتژی های بسیار شفاف مالی خود نیستید.

وقتی که می خواسته اید در مدرسه برای خودتان یک وعده غذا برای میان وعده بخرید و پولی نداشته اید. هنگامی که در دانشگاه پول کافی برای تاکسی گرفتن نداشته اید و از سرویس هم جا مانده اید و کلاس مهمی را از دست داده اید. وقتی به خاطر بی پولی، ازدواج و حتی پس از آن رابطه تان با همسرتان دچار اختلال شده است. وقتی دندان درد داشته اید ولی پولی برای درمان آن دندان نداشته اید و مجبور به کشیدنش شده اید.

تمام رخ دادهایی که در گذشته ی مالی افراد و شما به وقوع پیوسته اند، تک تک آجرهای بنای مالی وجود شما را شکل داده اند. شما مجموعی از این ترس ها، موفقیت ها، امیدها و ناامیدی ها هستید

علیرغم علم ما به گذشته ای که وجود داشته و قطعا رخ داده است، نگاه به گذشته، همان قطعه ی گم شده در روند حرفه ای شدن معامله گران است. گذشته ای که اغلب افراد از این سفر درونی اجتناب می کنند.

فرآیند اجتناب به صورت شیوا توسط توماس مور در کتاب مراقبت روح ( کتاب در آمازون + ) توصیف شده است : کار بر روی روح که به ندرت کار آسانی ست، معمولا در مکانی قرار دارد که ما ترجیح می دهیم هرگز از آنجا بازدید نکنیم، در هیجانی قرار دارد که تمایلی به احساس آن نداریم و در درکی قرار دارد که ترجیح می دهیم هرگز به این درک نرسیم.

فرآیند اجتناب به صورت شیوا توسط توماس مور در کتاب مراقبت روح ( کتاب در آمازون + ) توصیف شده است : کار بر روی روح که به ندرت کار آسانی ست، معمولا در مکانی قرار دارد که ما ترجیح می دهیم هرگز از آنجا بازدید نکنیم، در هیجانی قرار دارد که تمایلی به احساس آن نداریم و در درکی قرار دارد که ترجیح می دهیم هرگز به این درک نرسیم.

توماس مور + نویسنده کتاب مراقبت روح

همانطور که توماس مور اشاره کرده است، ترس از این کاوشگری عادی ست. ما بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف اجتناب از مرور رویدادهای گذشته می کنیم. به گذشته ی خود می خندیم، با آن شوخی می کنیم و آن را پیش پا افتاده جلوه می دهیم. ” از آن عبور کن ” – ” زندگی ادامه دارد، با آن حرکت کن ” – ” بر خودت مسلط باش “، ین ها از جمله نگرش هایی هستند که در مواجهه با مشکلات گذشته ما به خود یا دیگران می گوییم. همه ما نوعی ترس ذاتی از نگاه کردن به ابعاد ناخوشایند گذشته داریم.

اما بدون نگاه به گذشته، نمی توان فهمید از کجا آمده ایم.

بدون درک رابطه ی پیشین خود با پول، نمی توانیم رابطه ی کنونی خود را درک کنیم و تغییر رابطه ی آتی، بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین لازم است این موارد که از آن ها به عنوان پیش نویس های پولی یاد می کنیم، شناسایی شوند و در صورت لزوم تغییر یابند.

پشت سر گذاشتن ترسِ حاصل از روبرویی با گذشته، ترسی ست که بین همه ی انسان های درد کشیده مشترک است، برای دستیابی به سلامت مالیِ واقعی ضروری است. در اغلب موارد این چنین مسائل نیازی به درمان گسترده و طولانی مدت ندارد و صرفا کسب بینشی ساده در مورد الگوهای خانوادگی با محوریت پول در زندگی افراد برای تغییر باورها و رفتارهای مالی کفایت می کند.

داستان اسکروچ ( از کتاب سرود کریسمس )

احتمالا شماهم انیمیشن یا فیلم سرود کریسمس را دیده اید. داستانی از چارلز دیکنز که شخصیت محوری آن پیرمرد خسیسی به نام اسکروچ است. اسکروچ با این که ثروتمند بود، اما بیچاره ای بود که با دیگران بد رفتاری می کرد و زندگی او مملو از محرومیت بود. در میانه های داستان، روح شریک تجاری متوفی وی، جاکوب مارلی، ظاهر شد و به او هشدار دادکه اگر روش خود را تغییر ندهد تبعات وخیمی گریبانگیر او خواهد شد. این ملاقات، عمیقا اسکروچ را وحشت زده کرد. به طوری که قدرت هیچ کاری را نداشت. روح مارلی فرمول تغییر را در اختیار اسکروچ قرار داد. اسکروچ باید به گذشته خود نگاه می کرد تا به وضوح واقعیت کنونی را درک کردهو مطابق میل خود آینده را خلق نماید.

روح کریسمس، صحنه های دردناکی در مورد گذشته ی اسکروچ را نشان داد، و اسکروچ اشک هایی را که تاز دیر باز سرکوب کرده بود رها کرد، اظهار پشیمانی کرد، غمگین و حتی خوشحال شد. در نتیجه متوجه الگوی باورها و رفتارهای مخرب خوددر مورد پول شد. او با این بینش جدید توانست وفور و سعادت پیرامونش را ببیند و تاثیر این رفتارها بر خود و دیگران را به خوبی درک کند. روح کریسمس آینده، نشان داد که اگر در این تغییر موفق نشود، چه تبعاتی را تجربه خواهد کرد. همچنین برای او فرصتی فراهم آورد تا تاثیر تغییر در رفتار خود را درک کند. این فرآیند منجر به تحولات عمیق و دیرپا در او شد.

بخش اساسی روشنگری اسکروچ، شناسایی و تغییر پیش نویس های پولی بود. این پیش نویس ها، نوعی باورهای ناهشیار افراد در مورد پول هستند که اغلب مورد بازبینی و کاوش قرار نگرفته و صرفا تا حدی صحت دارند. اغلب پیش نویس های پول در دوران کودکی ما شکل گرفته اند و پایه و اساس رفتارهای مالی کنونی ما هستند. مهمترین مولفه سلامت مالی، یادگیری، شناسایی و تغییر پیش نویس های پول است!

کاش می شد ما نیز در مدرسه ترید، در مقام درمانگران مالی، از قدرت ارواح گذشته، حال و آینده کریسمس برخوردار بودیم. و به همگان در یک نگاه کمک می کردیم و جواب این سوال را در مورد هر شخص خیلی راحت جواب میدادیم که چرا از ترید کردن می ترسیم؟. اما واقعیت این است که چنین چیزی فقط در داستان های چارلز دیکنز امکان پذیر است. ما در دنیای واقعی ناچاریم این چنین اطلاعاتی را از هم صحبتی و کشف در طی زمان به دست بیاوریم. مدرسه ترید در سری مباحث روانشناسی پول و مالی درمانی می کوشد که با کشف چنین مواردی، به بهبود معامله گری در بازارهای مالی کمک نماید.


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها